Tønsberg kommune får sin første offentlige doktorgrad

Torsdag denne uken forsvarer sosiolog Bjørn Hauger Tønsberg kommunens første offentlige doktorgrad, med graden dr.philos ved NTNU i Trondheim. Avhandlingen beskriver utviklingen av SMART oppvekst i Re kommune i perioden 2005 til 2019.

Profilbilde av Bjørn Hauger - Klikk for stort bildeBjørn Hauger

Utviklingsarbeidet i SMART oppvekst har inkludert alle tjenester som jobber med barn og unge og deres familier. Arbeidet har blitt drevet fram gjennom ulike former for dialoger, utforskning og eksperimentering hvor hensikten er å legge til rette for at barn og unge kan blomstre og utvikle seg.

Tittelen på avhandlingen er: «Smart upbringing: Co-Creating culture change through future forming research».

SMART oppvekt ble igangsatt på bakgrunn av at stadig flere barn og unge hadde behov for særskilte tjenester. Rapportering om økte psykiske og sosiale problemer blant barn og unge var også en bekymring. Mange forskere peker på at disse komplekse utfordringene ikke kan løses med flere ansatte og penger alene, men ved å endre velferdstjenestene og måten de fungerer på.

Samarbeidet om forskning og utvikling med Bjørn Hauger har pågått i mange år, og Tønsberg kommune bruker i dag SMART- modellen som grunnlag for å legge til rette for at barn og unge kan oppleve mestring av eget liv. Modellen brukes flere steder i Norge.

Offentlig PhD er et trepartssamarbeid mellom kommunen, gradsgivende universitet eller høgskole og kandidaten. Ordningen ble innført i 2014 via Forskningsrådet med graden dr.Philos for å stimulere til å bygge kunnskap som er relevant og anvendbar for offentlig sektor. Tønsberg kommune har pr. i dag pågående 3 offentlige PhD- prosjekter.

Livesending

Her kan du følge med live når Bjørn Hauger skal forsvare sin doktorgrad. Du kan se det på Zoom torsdag 11. august kl. 15.45