Tørre veier gir mer svevestøv - sårbare grupper bør være oppmerksomme

Nå som veiene er tørre, kan det være fare for svevestøv langs de trafikkerte veiene.  Vi oppfordrer personer med astma og andre utsatte grupper om å ferdes minst mulig langs hovedveier i og rundt Tønsberg sentrum i rushtiden så lenge det ikke kommer nedbør.  Kommer det regn er faren over.  Situasjonen vil også bedre seg når det byttes til sommerdekk etter påske.

personer krysser gate som er trafikkert - Klikk for stort bilde Knut Opeide / Statens vegvesen

Årsaken til svevestøv er blant annet piggdekk, partikler fra bremseslitasje i tillegg til strøsand og singel som blir liggende i veibanen og knuses i stadig mindre biter.  Veistøvet bygger seg opp gjennom hele vinteren, men holdes nede så lenge det er snø og is på bakken. Så fort det smelter og veibanen er tørr og bar, frigjøres støvet og kan virvles opp av kjøretøy.

Dette er sårbare grupper for luftforurensning

De som bør være oppmerksomme på svevestøv er

• de med astma og andre luftveissykdommer
  • de med hjerte- og karsykdommer og diabetikere
  • eldre
  • gravide og barn

Få varsling om luftkvaliteten

Hvis du ønsker å bli varslet om luftkvaliteten, kan du laste ned appen VarselLuftNå og velge hvilken by du ønsker å få varsel om.

Last ned appen VarselLuftNå (android)

Last ned appen VarselLuftNå (apple)

Luftkvaliteten overvåkes

Kommunen følger med på luftkvaliteten og gjør tiltak i samarbeid med fylkeskommunen hvis situasjonen blir alvorlig.

Les mer på siden vår for luftforurensning