Ungdommen klippet snora da Ung Arena+ åpnet tirsdag

Lokalene til Ung Arena+ var fylt til randen da ungdomssenteret ble offisielt åpnet tirsdag ettermiddag.

Prosjektleder Kari Marthinsen inviterer ungdommen opp for å klippe snora. - Klikk for stort bilde

– Dette er en stor dag for Tønsberg kommune og selvfølgelig alle involverte parter i Ung Arena+.

Det sa ordfører Frank Pedersen da han holdt sin tale under åpningen av satsingsprosjektet.

– Vi vet at ungdomstiden for mange går i bølger og daler. For noen kan utfordringene bli store og ubehagelige, og for enkelte kan det være godt å få litt hjelp. Heretter er den hjelpen lett tilgjengelig her.

Ung Arena+ skal være en tjeneste for ungdom og unge voksne mellom 13 og 25 år. Tønsberg kommune har gått sammen med Sykehuset i Vestfold for å samle erfaringskonsulenter, helsepersonell og frivillige på ett sted.

Stolte samarbeidspartnere

Sykehusets direktør Stein Kinserdal og kommunedirektør Mette Vikan Andersen fortsatte senere å rose samarbeidsviljen, gjennomføringsevnen og – kanskje meste av alt – bidraget fra ungdommene som har vært involvert.

– Ungdomspanelet har bidratt stort – med innspill og ideer. De har brukt av sine ettermiddager for å hjelpe prosjektet i riktig retning og mot et resultat som ungdommen kan være bekjent av. Jeg vet at de som har jobbet med ungdommen i denne prosessen har lært mye av dem, og er takknemlige for det og fulle av respekt, sa kommunedirektøren.

Videre mente hun at prosjektet var et glitrende eksempel på hvordan kommunen må jobbe fremover.

– Her har tre ulike kommunalområder jobbet sammen – folkehelse og livsmestring, oppvekst og læring og mestring og helse – og de skal fortsette å samarbeide her, under samme tak. Det er godt å se det i praksis – at man kan samles om ett prosjekt og dra i samme retning.

Ungdommelig kunst

Lokalene bærer preg av ungdommens bidrag. Fargene på veggene er det ungdommen som har bestemt, og møblene har ungdommen kjøpt på Finn.no. I tillegg har en jentegjeng tatt lynkurs hos grafittikunstneren Steinar Caspari og levert et fargerikt kunstverk til det som nå er senterets flotteste vegg.

Ungdommen avduker sin egne grafittikunst som skal pryde veggen i Ung Arena+. - Klikk for stort bilde

Onsdag starter driften. Ung Arena+ skal være et trygt, godt sted der ungdommen kan komme i kontakt med tjenesteapparatet. Samtalene og hjelpen man får, kan være med å forebygge og hindre utenforskap. I tillegg kan det avdekkes risiko for å utvikle psykiske lidelser og rusproblemer.

Les mer om Ung Arena+ her