Utviklingen av Vikingodden

- Målet er å legge til rette for aktivitet og formidling på Vikingodden hele året, sier Magnus Martin, virksomhetsleder for by- og samfunnsutvikling i Tønsberg kommune.

Nå skal kommunen og Aarsleff a/s bygge fundamenter og betongkonstruksjoner i henhold til godkjent igangsetningstillatelse.

Bilde av vikingskip - Klikk for stort bilde

- Vi ser for oss et naust der vikingskipet Saga Oseberg kan oppbevares trygt hele året, større brygger og et bygg som kan romme verksted og informasjonssenter. I tillegg skal deler av området avsettes til en grønn lunge for byens innbyggere og besøkende, sier prosjektleder Runde Gjerden.

Han mener området som i dag kalles Lindahlplan er svært godt egnet til formidling av den maritime delen av vikinghistorien, og at Vikingodden kan bli et viktig supplement til Vestfoldmuseene.

- Mens Midgard kan formidle vikinghistorien generelt, kan Vikingodden bli et senter for den maritime historien, sier han.

- Kommunestyret i Tønsberg har bevilget 28 millioner kr til å iverksette byggeprosessen.

Igangsettingstillatelse for Vikingodden

Kommunen samarbeider videre med Stiftelsen Oseberg Vikingarv om hvordan dette kan gjøres.

- Vikingodden er et av de flotteste områdene i byen vår, og det er mange ting vi må ta hensyn til. Derfor har vi hatt bred medvirkning i den prosessen.

Veien videre

Det er nå planene at stiftelsen selv skal bygge trekonstruksjonene til brygga oppe på fundamentene.

Nå har vi lagt en tidsplan som legger opp til at byggeområdet til bryggekonstruksjonene ferdigstilles i løpet av oktober 2024.

Byggekontrakten med Aarsleff a/s for fundamenteringen skal ferdigstilles ca 1. juli 2024.

Det må også avklares hvordan videre prosjekt skal finansieres. Dette gjelder begge byggene, offentlig toalettanlegg og grøntområde.