- Våg å bli digital!

- Det å være på nett er ikke så skummelt som mange tror, og vi kan hjelpe deg så du blir trygg, sier Lisbeth Johansen. Hun er leder av Seniornett i Tønsberg, og brenner for å hjelpe eldre til å takle den digitale hverdagen.

Bilde av Lisbeth ved ipaden - Klikk for stort bilde-Det gjelder å våge, og tørre å være litt leken for å lære seg digitale løsninger, oppfordrer Lisbeth Johansen som er leder av Seniornett i Tønsberg.

BankID, Digipost og Altinn. Samfunnet vårt har utviklet seg til å bli en jungel av apper, nettsider og digitale løsninger, og mange eldre vegrer seg for å bli en del av det digitale universet.

- Det er mange som strever. Det er mange som ikke tør, og noen vil rett og slett ikke. De er ofte redde for å gjøre noe galt, men vi er opptatt av å fortelle dem at de ikke kan gjøre så mye feil. Det gjelder bare å våge, og å tørre å være litt leken, sier Lisbeth Johansen.

Da hun ble pensjonist for noen år siden, merket hun selv at den digitale utviklingen gikk så fort at hun måtte ta et bevisst valg for å henge med. Samtidig fikk hun et stort behov for å hjelpe andre.

- Når man er på en arbeidsplass, har man jo hjelpen i nærheten hele tiden. Når man blir pensjonist må man klare seg mer selv, eller be om hjelp. Jeg så at det var et behov der ute, og jeg hadde lyst til å fylle pensjonisttilværelsen med noe positivt. Dermed begynte jeg å engasjere meg i Seniornett, forteller hun.

- Viktig

Seniornett er en frivillig organisasjon som jobber for å inkludere seniorer i den digitale hverdagen. Organisasjonen har over 200 lokalforeninger over hele landet, og flere tusen frivillige som hjelper medlemmene med små og store datautfordringer.

- Mange vet jo nesten ikke hva de skal be om hjelp til engang. Et klassisk eksempel, er at det var ektefellen som pleide å ta seg av alt som måtte ordnes på nett. Når man så blir man alene, skjønner man ingenting av hva man skal gjøre, sier Johansen.

Hun mener det er en stor samfunnsutfordring av mange eldre ikke klarer å henge med i den digitale utviklingen.

- Samfunnet blir jo bare mer og mer tilrettelagt for at alt skal foregå digitalt. Det gjelder ikke minst bankene og offentlig sektor. Når mange eldre med dårlig digital forståelse ikke mestrer de ulike løsningene, er det en kjempeutfordring. Vi vet at mye av informasjonen under koronapandemien gikk under radaren for en del eldre, fordi alt skulle skje digitalt. Og mange klarte for eksempel ikke å betale for seg på bussen, fordi de måtte betale via en app på mobiltelefonen sin, sier hun.

Men det å henge etter i den digitale utviklingen skaper ikke bare praktiske utfordringer. Johansen mener at det også kan oppleves belastende for den enkelte.

- Det å oppleve mestring er viktig når man er ung, men det er like viktig når man blir eldre. Når noen ikke har den digitale kompetansen som kreves for å delta i samfunnet, skaper det også utenforskap. Noen er rett og slett sinte, og mener at digitaliseringen har ødelagt livet deres. Man mister noe av verdigheten. Derfor er vi opptatt av å trygge dem på at de skal få hjelp, sier hun.

En til en

Som medlem i Seniornett får man tilgang på gratis opplæringsmateriell på Seniornett.no, jevnlige nyhetsbrev med tips og råd, og tilgang på gratis hjelp via e-post eller telefon.

- Vi arrangerer også medlemsmøter, og tilbyr både kurs og en-til-en-hjelp. Noen trenger hjelp til å forstå hvordan helt grunnleggende ting fungerer, mens andre er litt mer avanserte og ønsker å lære seg bildebehandling og å opprette album på telefonen sin. Det er uansett veldig mange som har god nytte av en-til-en-hjelpen, sier Johansen.

Hun minner om at også kommunene har plikt til å hjelpe innbyggerne med å kunne delta i den digitale delen av samfunnet. Gjennom tjenesten Digihjelpen bistår Tønsberg kommune hjelp til innbyggere som trenger hjelp til å finne frem i kommunens tjenestetilbud, fylle ut søknadsskjemaer, få tilgang på personlig informasjon fra offentlige nettsteder og å laste ned og bruke apper. Hjelpen gis i servicesenteret på Rådhuset hver tirsdag mellom 12.00 og 15.00. Man kan låne PC på rådhuset, og trenger ikke å bestille tid på forhånd.

- Det er ikke alle kommuner som har tatt ansvar og etablert et slikt tilbud, men det har heldigvis Tønsberg gjort, sier Johansen.

Digital førstehjelp?

Digihjelpen er et tilbud til deg som trenger digital førstehjelp!

Trenger du hjelp til å finne fram i kommunens tjenestetilbud? Trenger du bistand til å fylle ut digitale skjemaer eller få tilgang til digital informasjon fra offentlige virksomheter?

På servicesenteret ved Tønsberg rådhus kan du både låne PC og få hjelp til å lykkes!

Tirsdager, kl. 12.00-15.00

Ingen timebestilling nødvendig.

Bilde av Camilla i servicedesken - Klikk for stort bildeCamilla Prag og de andre ved servicesenteret på rådhuset er klare til å gi deg digital førstehjelp.