Vant drømmestipend - takker kulturskolen

Den 19 år gamle produsenten Truls Klepp Grytnes fra Tønsberg er tildelt Drømmestipendet 2023. -Hadde det ikke vært for kulturskolen hadde jeg ikke vært der jeg er i dag, sa han da han mottok heder og ære på Teie hovedgård i kveld.

Marita Helene Hansen fra Norsk kulturskoleråd, stipendvinner Truls Grytnes og ordfører Anne Rygh Pedersen - Klikk for stort bildeMarita Helene Hansen fra Norsk kulturskoleråd, stipendvinner Truls Grytnes og ordfører Anne Rygh Pedersen

I den flotte Teiesalen hadde kulturskolen samlet mange av sine talenter for å hedre Truls med en helt egen konsert. Kulturskolens rektor Torild Rosenvinge, ordfører Anne Rygh Pedersen og Marita Helen Hansen fra kulturskolerådet satt alle sammen stipendvinneren på første rad.

-Dette setter jeg skikkelig stor pris på. Stipendet skal brukes til å produsere musikk. Det er gøy å være tilbake her på kulturskolen og høre alle de flinke musikkelevene, sa Truls.

Selv om han nå har tatt et stort steg i musikkkarrieren ved å signert platekontrakt med et stort plateselskap, Proximity Records, som har rett under 9 millioner abonnenter på YouTube og startet musikkstudiene på den prestisjefylte internasjonale høgskolen  Lillehammer Institute of Music Production and Industries som en av 48 elever, var det på kulturskolen det hele startet.

-Jeg lærte å spille gitar på kulturskolen på Re. Det å ha gode lærere og noen som hjelper deg med utviklingen er gull verdt, forklarte han.

Det gjør rektor på kulturskolen Torild Rosenvinge stolt. -Det er utrolig gøy å se den flotte utviklingen. Da vi så at Truls var en av alle de 470 nominerte til årets stipend heiet vi selvfølgelig på han. Dette er ikke bare en motivasjon for han, men for alle oss andre på kulturskolen også. Vi har faktisk en god tradisjon med at elever herifra får Drømmestipendet.

Drømmestipendet er et samarbeidsprosjekt mellom Norsk kulturskoleråd og Norsk Tipping. Totalt velger de ut 50 vinner fra hele landet. Gjennom denne stipendordningen ønsker samarbeidspartnerne å synliggjøre kommunenes arbeid for barn og unge.

-Nåløyet er trangt, og det kom du gjennom. Det har du grunn til å være stolt av. Vi håper dette gir noen nye og flotte muligheter for deg som artist til å bli sett og at du får prøvd ut dine drømmer, sa Marit Helen Hansen fra kulturskolerådet som hadde tatt turen til Tønsberg for å overrekke prisen.

Truls driver med musikkproduksjon i sjangeren EDM. Under utdelingen fikk publikum høre flere av hans produksjoner.

-Vi er en gjeng som lager musikk sammen på skolen, og jeg håper vi kan gi ut noe av dette snart. Målet er å være topp ti på Spotify i løpet av denne våren, forklarer Truls.

Produsent Truls Grytnes skal brukte stipendet til å produsere mer musikk

Ble hedret med konsert

Elevene på kulturskolen vartet opp med et variert konsertprogram. Nora Herdlevær Dahlseth, Sara Heimestøl og Caroline Gjerde Jensen sang hver sine sang. Ruth Elisabeth Bergtun spilte trompet, Sander Gjerde Jensen var taktfast på skarptromme og Leonard Gundegjerde spilte lystige toner på xylofon.

-Tusen takk for denne fine konserten. Det er utrolig fint å se den store variasjonen i sjangere som leveres her i dag, sa ordføreren, før hun rettet oppmerksomheten til prisvinneren – Det skal bli utrolig gøy å følge deg i tiden fremover, avsluttet hun.

Kulturskolens pianist Carla Fernandez Boix, trompetist Ruth Elisabeth Bergtun, trommis Sander Gjerde Jensen, sanger Sara Heimestøl, Leonard Gundgjerde som spiller xylofon, sanger Nora Herlevær Dahlset og sanger Caroline Gjerde Jensen er alle elever på kulturskolen. De hedret Truls med en flott konsert. Jente som spiller trompet - Klikk for stort bildeRuth Elisabeth Pergtun spilte "You raise me up" på trompet Jente som synger - Klikk for stort bildeSara Heimstøl sang "Home to you" Spiller på skarptromme - Klikk for stort bildeSander Gjerde Jensen spilte på skarptromme Jente som synger - Klikk for stort bildeNora Herdlevær Dahlseth sang "Turning Tables" Gutt som spiller Xylofon - Klikk for stort bildeDet ble munter stemning da Leonard Gundgjerdet viste frem sitt talent på xylofon