-Vi har fått en ny paradegate

I mange år har planleggingen og prosjekteringen av Rådhusgaten fra Torvet til Brygga pågått. I dag åpnet gata, og det var duket til fest.

Rådhusgaten har blitt ny, med nytt dekke, fontene og vanninstallasjon. I tillegg har det blitt gjennomført et stort overvannsprosjekt, som også skal gjennomføres i flere andre sentrumsgater.

-Vi har fått en ny paradegate. Den er virkelig flott, sier ordfører Anne Rygh Pedersen. Hun ser nedover gaten som er svært folkerik for anledningen. Byens befolkning var invitert til åpningen, og det ble kake, snorklipping og moteshow.

Det siste året har om lag 70 arbeider vært i sving for å få på plass gaten, og trinn for trinn har den blitt ferdigstilt. Både butikkeiere og byens besøkende kan nå nyte et nytt byrom.

- Denne gata binder øvre og nedre by mer sammen. Den binder også fortid med nåtid, vi ivaretar Tønsberg sin middelalder gatestruktur og har gjennom betydelige arkeologiske utgravninger fått mer kunnskap om vår historie, sier ordføreren.

I tillegg til at gaten har blitt en flott paradegate er det også fine benker, vannspeil og grønt som gjør at den frister til å ta en liten pust i bakken. Vannet som renner ut i vannspeil og ned til plantene er ikke bare til folkets skue, men det er også en del av det å gjøre byfjorden renere.

-Med denne løsningen blir det sjeldnere forurensing som går ut i byfjorden ved stort regnfall, og vi utnytter regnvannet som en ressurs. Kommunens overvannsprosjekt som dette tiltaket er en del av er det største programmet vi har for å få et bedre liv under vann i byfjorden. Det viser også at når man setter seg hårete mål og jobber systematisk over tid får vi til resultater, forklarer ordføreren til de mange tilhørerne før hun formelt åpner gaten, inviterer alle til kakefest og virkelig tester paradegaten ved å være første ut på den røde løperen da moteshowet startet.

Bilde av publikum da ordføreren holdt sin tale - Klikk for stort bildeOrdføreren feiret bursdagens sin med en splitter ny gate, kake og mange mennesker Ordføreren klipper snoren, og formelt åpner gaten - Klikk for stort bildeNå er gaten formelt åpnet! Bilde av folk rundt et langt kakebord - Klikk for stort bildeDet var kake og god stemning i Rådhusgaten Bilde av eldre damer på rad og rekke som sitter på rullatorer  - Klikk for stort bildeFremkommeligheten for alle er bedret, og det er plass til at alle kan ta området i bruk. Denne gjengen hadde sikret seg gode plasser, og feiret med kake. Bilde av fontene nederst i Rådhusgaten - Klikk for stort bildeVannet i Rådhusgaten er flott å se på, men det har også en viktig funksjon med å gjøre byfjorden renere. Bilde av marsipankake  - Klikk for stort bildeDet var kake til alle som ville være med på festen