-Vi trenger hverandre #Løftblikket

Det er en vanskelig tid for mange. 10. oktober arrangeres Verdensdagen for psykisk helse, temaet i år er å ta vare på hverandre #løftblikket. I Tønsberg markeres dagen med stand på byens bibliotek og Torvet.

Bilde av ansatte som skal markere verdensdagen. Sittende, smilende.  - Klikk for stort bildeGjør klar for å markere Verdensdagen for psykisk helse: Fra venstre Tine Holtung, Lars Storaas, Astrid Onsum, Cecilie Lie og Nina Auran.

-I år ønsker vi å motivere til tiltak og initiativ som reduserer avstanden mellom oss. Vi har alle et grunnleggende behov for å høre til, og være del av et fellesskap, sier spesialsykepleier Tina Eismann Kjøl som er koordinator for psykisk helse- og rustjeneste i Tønsberg kommune.

Tønsberg kommune vil være til stede på stand på biblioteket fra klokken 10-14 og Torvet fra klokka 10-16 med informasjon, og kanskje vanker det gratis kaffe og twist til den gode samtalen.

-Vi gleder oss til å snakke med folk, og markere denne viktige dagen. I tillegg til stands vil vi også denne dagen arrangere livsmestringskurs for flyktninger. Dette er et kurs som mine kollegaer som jobber med migrasjon arrangerer noen ganger per år i samarbeid med Tønsberg Læringssenter, forklarer Eismann Kjøl

Ensomhet og utenforskap er sentrale utfordringer for den psykiske folkehelsa.  SSB og Levekårsundersøkelsen fra 2020 viste at 11 prosent av befolkningen var mye plaget av ensomhet, og at det har vært en jevn økning i opplevd ensomhet blant ungdom. 1 av 5 oppgir at de har få personer å regne med ved store personlige problemer, og i en undersøkelse gjort av Opinion for Røde Kors oppgir hver fjerde ungdom at de ikke har noen å snakke med når livet blir vanskelig. For sårbare og marginaliserte grupper, er utenforskapet enda større.

-Vi har lagt bak oss to år med pandemi, krig, klimakriser, flyktningkriser og livskriser. Og for mange er det en usikker tid vi har i møte. Vi er opptatt av at dette vanskelige skal vi ikke trenge å stå i alene. Verdensdagen for psykisk helse er en viktig dag nettopp for å sette ekstra fokus på dette, sier Eismann Kjøl.

Du kan lese mer om Verdensdagen for psykisk helse på kampanjens nettside.

Trenger du noen å snakke med?

Det finnes flere hjelpetelefoner, chat-tjenester og støttegrupper der du kan dele tanker og følelser helt anonymt, og få støtte, råd og veiledning.

For barn og unge:

Her finner du flere hjelpetelefoner, chat-tjenester og støttegrupper som kan være til hjelp når du har det vanskelig.

Kilde: Helsenorge.no