Vil bli Norges mest inkluderende by

Over 150 mennesker er kommet ut i arbeidslivet når 68 bedrifter har blitt med i Tønsberg Inkluderer.
-Vi er på rett vei, og er så stolte av næringslivet som tar ansvar. Nå skal vi stå på for å få med enda flere bedrifter, sier Linnea Kristine Moe som er markedskontakt i NAV Tønsberg.

Bilde av de tre fra NAV smilende - Klikk for stort bildeThomas Græsholt, Johanna Marie Kure og Linnea Kristine Moe fra NAV Tønsberg er strålende fornøyde med hva "Tønsberg Inkluderer" har skapt det første året.

«Tønsberg inkluderer» er et samarbeid mellom NAV Tønsberg, Tønsberg kommune, Tønsberglivet og Tønsberg Næringsforening. Målet er å få flere ut i arbeid gjennom tettere samarbeide med bedrifter som motiveres til å inkludere mennesker som av en aller annen grunn står utenfor arbeidslivet. Målet da prosjektet startet for et år siden var å gjøre Tønsberg til Norges mest inkluderende kommune.

-Det å jobbe med å motivere bedrifter til å være inkluderende er ikke nytt, men det som er nytt er at vi systematiserer det på denne måten.  Vi er stolte av det vi har fått til frem til nå. Det er gode tall for oss, og vi ser at relasjonen inn til arbeidsgivere har blitt bedre. Vi kjenner rett og slett bedriftene bedre, og på den måten kan vi også hjelpe de med å matche våre kandidater til den arbeidskraften de trenger. Med tettere dialog har vi også mulighet til å veilede og ruste bedriftene til å ta i mot folk og fylle verktøykassa med det de trenger for å være en god og inkluderende arbeidsgiver, sier Johanna Marie Kure som er markedskontakt i NAV Tønsberg.

I løpet av Tønsberg Inkluderes første år har måten å jobbe på blitt justert, finpusset og justert igjen. Selv om det finnes prosjekter som ligner på dette andre steder i landet er NAV Tønsberg opptatt av å skreddersy dette til vår kommune, og finne de beste løsningene her hos oss.

-Vi vil ha hele Tønsberg til å jobbe sammen. Vi opplever at bedriftene setter pris på at det er et lokalt samarbeid. Vi har ikke brukt mye penger på å markedsføre dette, likevel opplever vi at bedriftene kontakter oss og har lyst til å være med. Det forteller oss at vi har et næringsliv som bryr seg, sier Thomas Græsholt.

Og selv om mange allerede er med er det fortsatt behov for at flere bedrifter blir med.

Dersom alle hadde tatt inn en ekstra….

-Hadde alle bedrifter tatt inn en ekstra, hadde vi ikke hatt arbeidsledige, det sier Thomas. Han er selvfølgelig klar over at ikke alle har mulighet til det, men oppfordrer likevel til å tenke tanken. Thomas er markedskontakt i NAV.

-Det er veldig mange gode grunner til å være en Tønsberg Inkluderer-bedrift. For det første så får man tilgang på ressurser. Det er mange grunner til at folk står utenfor arbeid, og på vår liste over kandidater er det mye kompetanse og bra folk. For det andre så får bedriften god synlighet og man får delta i et nettverk med andre bedrifter i Tønsberg. Det er mye godt omdømme i å ta ansvar, og det er det tredje poenget mitt: Bedriften deltar i et viktig samfunnsoppdrag med å få mennesker i arbeid, sier Thomas. Kollegaene rundt han nikker.

-Det er så mye i dette prosjektet som er så bra for alle parter. Det store samfunnsbildet, og helt ned til bedriftens behov. For NAV sine veiledere er det gull verdt å kunne se i systemet hvilke bedrifter som vil ta i mot folka, og bidra til å finne de som passer bedt for hverandre, sier Linnea.

Kongens nyttårstale

En av ideene som det jobbes med nå er å lage inkluderingsdager i Tønsberg som er tilpasset arbeidsgivere og arbeidstakere.

-Vi ser for oss å bli inkluderingens svar på Gründeruka. Vi vil at folk skal se til Tønsberg når god arbeidsinkludering diskuteres, sier Linnea

Godt samarbeid og en god vilje fra bedriftene gjør at de nå ser muligheter som de ikke forutså da de startet prosjektet.

-Målet vårt om å bli Norges inkluderingshovedstad er fortsatt høyst levende. Kanskje trekker Kong Harald frem Tønsberg og dette arbeidet i nyttårstalen om noen år, Thomas avslutter smilende.

Tønsberg inkluderer

• Gjøre Tønsberg kjent for å ha Norges mest inkluderende arbeidsliv
  • Bygge stoltheter hos bedrifter som åpner arbeidsplassene sine for inkludering
  • Spre kunnskap og bevissthet om hvorfor mangfold og inkludering er viktig
  • Løfte frem gode historier og erfaringer med arbeids- og samfunnsinkludering
  • Skape flere arbeidsplasser og bidra til effektiv rekruttering av ledige i samarbeid med næringslivet og det offentlige
  • Skape økt sosialt engasjement og øke antallet arbeidsplasser som tar samfunnsansvar
  • Styrke jobbmulighetene for Tønsbergs innbyggere

Hvorfor bli "Tønsberg inkluderer"-bedrift?

I arbeidet med mangfold og Inkludering må både hode og hjertet være med. I samarbeid med Tønsberg Inkluderer kan du bidra til økt verdiskaping, og få tilbake ressurser og kompetanse som din bedrift trenger for å skape et bærekraftig arbeidsmiljø.

• Ta del i et bærekraftig og mangfoldig samfunnsoppdrag
  • Bygg omdømme
  • Bygg nettverk
  • Innsikt og kunnskap om mangfold og inkludering
  • Få hjelp til å finne kandidater
  • Oppfølging gjennom rekrutteringsprosessen

Ta kontakt for en uforpliktende prat!

JOHANNA MARIE KURE, NAV

THOMAS GRÆSHOLT, NAV