Vil lokke fastleger til Tønsberg

Mette Vikan Andersen, kommunalsjef mestring og helse.- Vi ønsker å gjøre det mer attraktivt å bli fastlege i Tønsberg, sier kommunalsjef Mette Vikan Andersen. Nå vil hun gi leger muligheten til å jobbe som fastlege i Tønsberg uten å pådra seg gjeld ved å kjøpe fastlegehjemler.

- Tønsberg er jo en attraktiv by å både bo og jobbe i, så jeg har stor tro på at vi skal få tak i leger som ønsker å jobbe som fastleger i kommunen vår, sier Mette Vikan Andersen.

Mens mange andre kommuner opplever en fastlegekrise, har Tønsberg rundt tusen ledige plasser på fastlegelistene. Samtidig opplever kommunen utfordringer med å rekruttere nye fastleger, og nå tar Vikan Andersen grep for å gjøre det mer attraktiv å velge Tønsberg.

- Når en lege velger å bli fastlege, må han eller hun normalt kjøpe en fastlegehjemmel. En slik hjemmel koster fra 700.000 kroner og oppover. Det betyr at man starter med å pådra seg gjeld, og særlig for nyutdannede leger kan det være utfordrende, sier hun.

Nå vil Tønsberg kommune selv eie tre fastlegehjemler, og tillate at fastleger tar ansvar for pasientene på lista uten å kjøpe hjemmelen.

- Jeg håper og tror at dette vil senke terskelen for å velge å bli fastlege, og at det vil gjøre det mer attraktivt for noen å velge Tønsberg, sier hun.

Nasjonal krise

Helsedirektoratet frykter at den nasjonale fastlegekrisen vil ramme sårbare pasienter. 150.000 nordmenn er nå uten fastlege, og i 70 kommuner mangler mer enn 10 prosent av innbyggerne fastlege.

- Tønsberg er ikke like hardt rammet som en del andre kommune, men vi har utfordringer med å rekruttere fastleger til fem ledige hjemler. Flere av disse har vært utlyst flere ganger uten at vi har fått noen søkere, forteller Vikan Andersen.

Foreløpig er det vikarer i alle de ledige hjemlene, men det er ikke ønskelig å basere seg på bruk av vikarer over tid.

- Vi er ikke bare opptatt av å ha god nok kapasitet i fastlegetjenesten, men vi ønsker også størst mulig grad av stabilitet i tjenesten. Derfor håper vi at vi nå får lokket flere til å bli fastleger i kommunen vår.

Avlaster fastlegene

Administrasjonen i kommunen jobber nå med en helhetlig legeplan som skal opp til politisk behandling i høst. Planen skal fastsette mål og stake ut en strategi for å oppnå tilstrekkelig kapasitet, tilgjengelighet og kompetanse i fastlegetjenesten. Kommunen har allerede iverksatt tiltak for å avlaste fastlegene.

- En mulig forklaring på fastlegekrisen, er at fastlegene opplever et svært stort arbeidspress og stor belastning. Hvis fastlegekrisen eskalerer, vil arbeidspresset på de fastlegene vi allerede har øke ytterligere. Derfor er vi opptatt av å avlaste fastlegene i hverdagen. Under pandemien opprettet vi et beredskapskontor som bidro til å avlaste fastlegene, og nå etablerer til et eget senter for migrasjonshelse som også vil avlaste fastlegene i arbeidet med å gi helsetjenester til flyktninger, sier Vikan Andersen.