Vis toalettvett!

- Nå er det ekstra viktig at toalettet kun brukes til det toalettet skal brukes til, sier Øyvind Myhre,  virksomhetsleder for teknisk drift i Tønsberg kommune. Korona-utbruddet byr på ekstra utfordringer for vann- og avløpssystemet i kommunen.

Mange nordmenn har et forhold til fjellvettreglene, men i år må de fleste tilbringe påsken hjemme. Da blir toalettvettreglene

desto viktigere.

- Folk er mer hjemme enn de pleier, og de blir oppfordret til å vaske hendene hele tiden. Mange bruker våtservietter, og altfor ofte ender disse i toalettet. Mange lager også mer mat hjemme enn de gjør til vanlig, og velger å skylle fettet ut i vasken. Begge deler fører til at pumpene våre stopper opp, og at kloakk og avløpsvann lekker ut og ender på steder hvor det absolutt ikke skal være, sier Øyvind Myhre.

Begrenset kapasitet

Både vannforsyning og avløp i Tønsberg kommune fungerer foreløpig greit, men korona-situasjonen har ført til noe redusert kapasitet. Derfor ønsker Myhre færrest mulig uforutsette hendelser.

- For å opprettholde beredskapen, har vi valgt å dele arbeidsstyrken i to lag som jobber på skift. Det betyr at vi har noe mindre kapasitet enn normalt, og vi må prioritere de oppgavene som er helt nødvendig. Det innebærer at vi må jobbe på en litt annen måte enn vi pleier, og at en del vedlikehold og forebyggende arbeid må utsettes, sier Myhre.

En av oppgavene som uansett må prioriteres, er å rykke ut når alarmen varsler om stans på en av pumpestasjonene.

- Det er litt mer krevende enn vanlig, fordi vi vet at avløpsvannet kan inneholde smitte. Derfor må de som skal håndtere dette utstyres med fullt smittevernutstyr, sier Myhre.

- Følg oppfordringen!

Ordfører Anne Rygh Pedersen besøkte teknisk drift på Kilen onsdag formiddag. Hun ber innbyggerne ta oppfordringen fra Myhre på alvor.

- De som jobber med vann og avløp gjør en utrolig viktig jobb. Det er en jobb som mange ikke tenker over når alt fungerer som det skal, men som vi ser betydningen av i det øyeblikket ting ikke fungerer, sier hun.

Les mer her om hvordan du kan unngå tette avløpsrør.