Kort fortalt
Her finner du informasjon om hvordan du kan gå frem hvis du som forelder er bekymret for - eller ønsker å klage på forhold i barnehagen. Det kan være forhold som handler om hvordan barnet har det i barnehagen, eller bekymring for barnehagens kvalitet og innhold.
Styrer eller daglig leder
For at det skal være best mulig samarbeid mellom hjem og barnehage bør alle tilbakemeldinger forsøkes løst på lavest mulig nivå. Det vil si at tilbakemeldinger gis først til pedagogisk leder på avdelingen. Dersom saken ikke oppleves løst kan foreldre ta kontakt med barnehagens styrer/leder. Det er barnehagens ledelse og eier som er ansvarlig for tilbudet, og som skal samarbeide med alle foreldre.
Barnehagens samarbeidsutvalg
Hvis bekymringen din gjelder generelle forhold i barnehagen, kan du også ta det opp med barnehagens samarbeidsutvalg (SU). Alle barnehager skal ha et samarbeidsutvalg som består av representanter fra foreldre og ansatte i barnehagen, og eventuelt barnehagens eier.
Barnehagens eier
Hvis du opplever at barnehagens ledelse ikke tar din bekymring eller klage på alvor kan du melde fra videre til barnehagens eier. Det er barnehageeier som er juridisk ansvarlig for at barnehagen drives i samsvar med gjeldende lover og forskrifter.
Det er Tønsberg kommune som er eier av de kommunale barnehagene. De private barnehagene har ulike eiere.
Barnehagemyndigheten
Hvis du opplever å ikke bli møtt på din bekymring eller klage, verken hos styrer eller barnehageeier, kan du ta kontakt med barnehagemyndigheten i Tønsberg kommune.
Rutine for håndtering av bekymring/klage til barnehagemyndigheten:
Formål
- Sikre at barnehagen i samarbeid og forståelse med hjemmet, ivaretar barnas behov for omsorg og lek og fremmer læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling.
- Sikre at alle barn er trygge i barnehagen.
- Sikre at foreldre og andre blir hørt når de har en bekymring rundt en barnehage.
Når barnehagemyndigheten mottar en klage vurderer vi hvordan den følges opp ut fra meldingens innhold/omfang og alvorlighetsgrad.
Når det kommer en bekymring kan det være behov for samtale og veiledning, både med foreldre og barnehagen. Foreldre informeres om at saken varsles barnehagen. Foreldre som melder klager til barnehagemyndigheten vil få en tilbakemelding om hvordan klagen blir fulgt opp.
Temaer som kan meldes til barnehagemyndigheten kan blant annet være:
- Barnehagens psykososiale miljø
- Enkeltbarns rett til et trygt og godt barnehagemiljø
- Samarbeid med barnehagen
- Barnehagens bemanning
- Politiattest i barnehage
- Manglende pedagogisk innhold
Listen er ikke uttømmende.
Klagen kan sendes til postmottak@tonsberg.kommune.no Klagen må merkes med “barnehagemyndigheten”
Minner om at sensitive opplysninger ikke skal sendes på e-post. Klagen kan eventuelt sendes i posten til: Tønsberg kommune v/barnehagemyndigheten, Postboks 2410, 3104 Tønsberg.
Klagen eller bekymringsmeldingen din må være skriftlig.
Statsforvalteren
Statsforvalteren i Vestfold og Telemark er siste klageinstans.