Karbonfangst i jordbruksjord: Tid for markdager!

Bilde av en gruppe mennesker som er på markdag - Klikk for stort bilde I samarbeid med Norsk landbruksrådgiving Viken, inviterer landbrukskontoret i Tønsberg til markdager.

For vår oversikt, er det fint om dere sender påmelding til hans.ivar.nesse@tonsberg.kommune.no
Påmeldingsfrist: Dagen før hver markdag. Om du glemmer å melde deg på, er du selvsagt likevel velkommen!

Mai

19. mai, klokka 12:00 – 14:00 hos Ida Kristine og Tor Fredrik Bjune, Bjunegrenda 1:
Kart

31. mai, klokka 18:00 – 20:00 hos Bjørnar Langklepp, Hengsrudveien 811, Undrumsdal:
Kart

29. juni, klokka 12:00 – 14:00 på NLRs forsøksfelt på Barkåker:
Kart

30. juni, klokka 18:00 – 20:00 på NLRs forsøksfelt på Barkåker:

Høsten

2 markdager, tidspunkt og sted kommer seinere.

Markdagene i mai:

• Vårsådde fangvekster i korn. Silja Valand, NLR.
  • Arts- og sortsvalg til fangvekster i korn, plantevern, gjødseleffekt, såmetoder og aktuelt såutstyr. Silja Valand, NLR.
  • Vi tar med spaden og gjør en vurdering av jorda på litt ulike steder. Silja Valand, NLR.

Markdagene i juni:

• Sommersådde og vårsådde fangvekster.  Silja Valand, NLR.
  • Arts- og sortsvalg til fangvekster sådd i stående korn eller like etter tresking, plantevern, gjødseleffekt, såmetoder og aktuelt såutstyr. Silja Valand, NLR.
  • Vi ser på tilslaget av ulike arter av vårsådde fangvekster, sådd til to ulike tider i 2 sorter vårhvete, 2 sorter bygg og havre. Silja Valand, NLR.
  • Demonstrasjon av jordstruktur og aggregatstabilitet. Silja Valand, NLR.

Informasjon på alle markdagene:

• Klimaarbeidet i norsk jordbruk, bruk av klimakalkulatoren og klimaeffekten av fangvekster. Julie Wiik, NLR.
  • Fangvekster er bra for vannkvaliteten. Informasjon om arbeidet med å bedre vannkvaliteten i elv og fjord. Tønsberg kommune.
  • RMP-tilskudd til fangvekster. Tønsberg kommune.

Markdager til høsten:
Se på etablerte fangvekster. Metoder for såing ved høsting.

Filmopptak

Vi orienterer om at kommunen kommer til å filme på noen av markdagene. Formålet er å lage en video som viser landbrukets bidrag til å fange karbon og bedre vannkvaliteten.

Teorikurs om karbonfangst i jordbruksjord

I november vil vi invitere til et teorikurs innomhus. Informasjon om tid, sted og program kommer seinere.