NYTT: Skutte rådyr skal kun rapporteres i Hjorteviltregisteret

Bilde av et skutt rådyr og en jakthund - Klikk for stort bildeRådyrjakt Berit Nordby Pettersen

Nytt fra i år skal jegere rapportere alle felte rådyr i Hjorteviltregisteret, og ikke i jakt- og fangstrapporten til Statistisk sentralbyrå (SSB) ved årets slutt.

Det oppfordres til at jegerne fortløpende rapporterer via mobilappen "Sett og skutt".

For deg som jeger

• Last ned appen "Sett og skutt", eller registrer deg i Hjorteviltregisteret. Bruk av appen/Hjorteviltregisteret letter arbeidet for jeger, valdansvarlig representant og for kommunen. Den enkelte jeger får god oversikt over egne fellinger og informasjon i tilknytning til felte dyr.
  • Det er kun skutte rådyr som skal registreres - ikke sette dyr.

For deg som valdansvarlig representant

• Du må informere om denne ordningen til dine jegere. Videresend e-posten som du fikk fra Naturdata tidligere i august, slik at de laster ned appen "Sett og skutt", eller registrerer seg i Hjorteviltregisteret.
  • Dersom jegere ikke har rapportert via appen eller direkte i Hjorteviltregisteret, må du innhente opplysninger fra jegerne og selv legge det inn i Hjorteviltregisteret.
  • Etter endt jakt må du som valdansvarlig logge deg inn i Hjorteviltregisteret og kontrollere og godkjenne felte dyr og sende inn fellingsrapport.

Spørsmål

• Praktiske spørsmål om bruk av Hjorteviltregisteret eller appen "Sett og skutt", rettes til Naturdata på e-post support@naturdata.no eller på telefon 74 33 53 00.

Nyttige lenker