144 flyktninger bosatt

Kommunalsjef Geir Viksand. - Klikk for stort bildeKommunalsjef Geir Viksand.Hittil i år har 144 flyktninger blitt bosatt i Tønsberg, og ytterligere 28 har fått ja til bosetting i kommunen.

- Kommunestyret har vedtatt at Tønsberg skal å ta imot totalt 210 flyktninger for bosetting i 2022. Dermed har vi fremdeles 38 ledige plasser før vi har fylt kvoten, sier Geir Viksand, kommunalsjef for kultur og samfunnsutvikling i Tønsberg kommune.

I tillegg til de som allerede er bosatt og fått ja til bosetting i Tønsberg, har åtte flyktninger på såkalt alternative mottaksplasser søkt om bosetting i Tønsberg.

- Dette er mennesker som allerede oppholder seg i Tønsberg, og som ønsker å bli formelt bosatt i kommunen. Dermed er det i praksis 30 ledige plasser før vi har fylt kvoten, sier Viksand.

Av de 172 flyktningene som allerede har blitt bosatt eller fått ja til bosetting i Tønsberg, kommer 144 fra Ukraina og 28 fra andre land.

Kontroll på boligsituasjonen

Kommunen har god tilgang på tilgjengelige boliger, men har fremdeles behov for noen ett- og toroms leiligheter.

- Vi må samtidig forberede oss på at det blir behov for å ta imot flyktninger også neste år. Det er dessverre lite som tyder på at krigen får en snarlig slutt, og nasjonale myndigheter forventer at det vil komme mange flyktninger til Norge også i 2023. Da forventes det at også Tønsberg tar sin andel, sier Viksand.

Legekontor på plass

Tønsberg kommune har opprettet et eget legekontor for flyktninger fra Ukraina på Stensarmen. Dette vil fungere som fastlegekontor for flyktningene inntil de får egen fastlege.

- Hensikten med å opprette et eget kontor, er å avlaste fastlegene i kommunen og å tilby helsehjelp så raskt som mulig i henhold til lovverket. På Stensarmen gjennomføres både tuberkuloseundersøkelser og den helsekontrollen som alle flyktninger skal igjennom, i tillegg til at flyktninger fra Ukraina kan henvende seg dit ved behov for ordinær helsehjelp, sier Viksand.

På legekontoret er det også en helsesykepleier tilstede to dager i uka som ved behov kan følge opp barn som trenger det.