Hvordan jobbe med innovasjon i det daglige?

Hva betyr egentlig innovasjon og hvordan kan vi jobbe med innovasjon i det daglige?

For oss i TønsbergLØFTET handler innovasjon om å jobbe på nye måter. 

Vi involverer brukere, enten dette er brukere av tjenestene våre, innbyggere eller ansatte. Dette gjør vi for å lære om deres behov og hva som er utfordringen. 

Så bruker vi innsikten til å lage ideer og forenklede versjoner av løsninger. 

For å vite om disse løsningene faktisk vil fungere, lar vi brukerne få prøve dem. 

Slik får vi hele tiden raske tilbakemelding og justerer kursen underveis. Dette gjentar vi flere ganger, frem til vi har en ferdig løsning som kan tas i bruk. Vi kaller denne måten å jobbe på: «lære, lage, prøve».

«Lære, lage, prøve» i praksis

I Tønsberg kommune er det mange som allerede jobber innovativt, hver eneste dag. Men kanskje er vi ikke så bevisste på at det er nettopp det vi gjør? Med vår innovasjonsmodell vil vi hjelpe de som allerede jobber innovativt med å sette dette i system. Samtidig vil den kunne gi litt starthjelp til de som trenger det. Vårt ønske er at modellen brukes til alle typer endringsarbeid, både stort, smått og det som er midt imellom.

Her er noen eksempler på hvordan «lære, lage, prøve» kunne vært brukt i praksis på skoler, med ulike tiltak på ulike nivåer.

Alle eksemplene nedenfor er fiktive, ment for å vise hvordan modellen kan brukes i praksis.

  • MiniLØFT

    Anna, kontaktlærer på mellomtrinnet, legger merke til at én elev alltid står alene i friminuttet. Hun bestemmer seg for å gjøre noe og inviterer ham med på å spille UNO med to andre elever etter matpausen.

    • Lære: Observerer og formulerer et problem
    • Lage: Velger en lavterskel aktivitet (UNO-spill)
    • Prøve: Tester ut med en gang – samme dag


    Et personlig initiativ – en impulsiv handling – som gjør en forskjell.

  •  

  • Lite LØFT

    Lærerne på trinnet vil gjøre friminuttet mer inkluderende for alle. De prøver “friminuttsverter” på ett trinn og gir dem enkle verktøy for å se etter, invitere og aktivere medelever.

    • Lære: Kartlegger behov i én klasse
    • Lage: Utvikler enkel rolle (friminuttsverter) og aktivitetsverktøy
    • Prøve: Tester prototyper før de gjennomfører en pilot på ett trinn i 4 uker med observasjon og samtaler


    En praktisk test i mindre skala – men med system og felles refleksjon.

  •  

FellesLØFT

Tre skoler går sammen for å utvikle et helhetlig “inkluderende friminutt”-program. Sammen utvikler de opplæring, verktøy og strukturer som gir elevene eierskap og trygghet. 

  • Lære: Gjennomfører spørreundersøkelser og elevintervjuer på tvers
  • Lage: Samutvikler program, roller og verktøy med elever og ansatte
  • Prøve: Flere runder med enkle prototyper før de gjennomfører pilot på tre skoler i et halvår med evaluering og justering


Innsikt, utvikling og pilotering på tvers – et felles løft med lokal tilpasning.