Anbefaler voksne å ta pause fra breddeidretten

Kommuneoverlege Sigmund Skei. Anders Tyvand  - Vi anbefaler voksne å ta pause fra breddeidretten som et tiltak i å begrense smitten som vi ser er på vei opp. Håpet er jo at vi slipper å stenge ned aktiviteter for barn og unge, sier Sigmund Skei, kommuneoverlege i Tønsberg kommune.

Kriseledelsen i Tønsberg kommune følger situasjonen med økt smittetrykk i samfunnet tett. Vi står ovenfor noen viktige uker for å begrense videre spredning av smitten, både lokalt i Tønsberg og nasjonalt.

Nytt etter dagens møte i kriseledelsen er:

• Hjemmetjenesten begynner å bruke munnbind ved hjemmebesøk.
  • Vi anbefaler voksne som driver med breddeidrett å ta en pause fra denne aktiviteten. Dette gjelder på mosjonistnivå, og som innebærer nærkontakt som for eksempel fotball, håndball, basketball og lignende.

Vi ser at det har vært en del smitte gjennom breddeidretten for barn og unge som gjør at kohorter og skoleklasser må i karantene. Vi tar kontakt med idrettskretsen for å se på mulige tiltak som reduserer smittefaren i denne aktiviteten.