Åpnet trygg sykkelparkering i sentrum

- Nå kan du parkere sykkelen din trygt og godt midt i Tønsberg sentrum, sier ordfører Anne Rygh Pedersen. I dag åpnet hun de nye, låsbare sykkelgasjene sammen med Arve Høiberg, lederen for transportutvalget i Vestfold og Telemark fylkeskommune.Anne Rygh-Pedersen og Arve Høiberg

- Vi har satt oss noen hårete klimamål i Tønsberg kommune, og alle må bidra hvis vi skal klare å nå dem. Da må vi også gjøre det mer attraktivt for folk å velge sykkelen fremfor bilen, sier Anne Rygh Pedersen.

Nå er én sykkelgarasje med ti låsbare skap på plass i Nedre Langgate, og en tilsvarende garasje plassert på Farmannstorvet. Ordføreren kom selv syklende på el-sykkel i dag, og hun håper det nye tilbudet blir populært.

- Det passet jo bra at sykkelparkeringen ble åpnet i dag, for i morgen er det den internasjonale, bilfrie dagen. Da ligger det godt til rette for at mange kan velge å ta sykkelen til jobb, sier hun.

Styres med app

Sykkelgarasjene er levert av firmaet Safe Bikely, og for å booke plass, låse og låse opp garasjene må man laste ned selskapets app. Prisen er ti kroner per påbegynte 12 timer, og man kan reservere plass hjemmefra før man sykler.

- Temaet for årets mobilitetsuke er «nesten-syklisten», altså de som egentlig tenker at de kan sykle, men som likevel lar det være. Det er så mange unnskyldninger, og det at man er redd for at sykkelen skal bli stjålet er kanskje én av dem. Nå trenger man ikke være redd for det lenger, og dermed håper at flere nesten-syklister faktisk blir syklister, sier Arve Høiberg.

Prosjektet er et samarbeid mellom Tønsberg kommune og Vestfold og Telemark fylkeskommune.