Barn, ikke brud!

Det er temaet for årets TV-aksjon, som går til inntekt for Plans arbeid med å forhindre barneekteskap. I Tønsberg kommune er planleggingen av årets aksjon allerede i gang.

TV-aksjonskomiteen i Tønsberg kommune foran rådhuset i Tønsberg - Klikk for stort bildeTV-aksjonskomiteen i Tønsberg kommune; f.v. Ketil Teigen, Anne Rygh Pedersen, Unni Bu og Marianne Fjellheim. Helt til høyre, Vibeke Ravndal fylkesaksjonsleder for TV-aksjonen i Vestfold og Telemark

Planlegger lokale stunt

- Hvert tredje sekund blir et barn giftet bort et sted i verden! Dette fratar barna muligheten til å være nettopp barn. I tillegg vil det å bekjempe barneekteskap øke antallet jenter i utdanning og jobb, og vil være med på å redusere fattigdom, vold og overgrep, forteller en engasjert ordfører Anne Rygh Pedersen.

Ordføreren leder gruppa som har ansvaret for gjennomføringen av TV-aksjonen i Tønsberg. Og planleggingen er allerede i gang, selv om selve aksjonsdagen ikke er før 24. oktober. Gruppa skal blant annet koordinere bøssebærere og ha kontakt med lokalt næringsliv. I tillegg planlegger de noen lokale stunts for å skap oppmerksomhet rundt TV-aksjonen.

- I fjor da temaet var plast i havet, arrangerte vi blant annet dykking etter søppel i kanalen. I tillegg pleier alltid skolene og barnehagene å være flinke til å jobbe med TV-aksjonstemaet, og har ofte mange kreative måter å gjøre det på, forteller ordføreren.

Gruppa forteller at de har noen ideer også for årets aksjon, men de vil ikke røpe noen detaljer helt enda.

Bøssene er tilbake!

Etter en hel-digital innsamling i 2020 tas de tradisjonelle bøssene frem igjen til årets aksjon.

- Selv om den digitale innsamlingen i fjor gikk fint, gleder vi oss til å kunne komme rundt til folk med bøsser, sier ordfører Anne Rygh Pedersen.

Fra 14. september kan du registrere deg som bøssebærer og ordføreren håper at mange melder seg til «årets viktigste søndagstur».

- Vi håper at mange melder seg som bøssebærere, både de som har vært bøssebærere før og nye bøssebærere. Da kan alle få besøk på døra i løpet av aksjonsdagen. Å være bøssebærer er både sosialt, fin mosjon, og du bidrar til et veldig viktig arbeid. Så bli med! avslutter ordføreren.

Klikk her for å lese mer om årets TV-aksjon.