De kommunale avgiftene vil øke i 2024, men ikke like mye som i 2023

Mann fyller glass med kaldt vann fra springen - Klikk for stort bilde

I 2023 økte de kommunale avgiftene med 29,6 prosent. Neste års budsjett legger opp til en mer moderat økning på 12,6 prosent.

Kommunedirektør Mette Vikan Andersen legger i dag fram sitt forslag til budsjett for 2024. I hennes innledning står det blant annet et avsnitt om økte gebyrer:

«Vann-, avløps- og renovasjonsgebyrene øker i snitt med 12,6 prosent fra 2023 til 2024. Økningen kommer selv om kommunedirektøren foreslår å låne 13,4 millioner kroner av disposisjonsfondet for å dempe den sterke veksten i gebyrene noe.»

Selvkostprinsippet

De kommunale avgiftene beregnes etter selvkostprinsippet. Det betyr at avgiften som hentes inn fra husholdningene skal dekke de reelle kostnadene kommunen har ved å levere tjenestene. Når kostnadene øker for kommunen, øker også avgiften som husholdningene betaler.

En økning på 12,6 prosent tilsvarer 503 kroner ekstra på fakturaen – dersom man betaler kvartalsvis. Om du har bedt om månedlig faktura, vil økningen bli på 168 kroner.

Mange faktorer

Det er først og fremst høyt rentenivå og nødvendige investeringer til vann- og avløpsnettet som ligger bak økningen. Gebyrene vokser som følge av økte kapitalkostnader – renter og avskrivninger – i forbindelse med disse investeringene.

I Tønsberg kommune er økningen noe større enn forventet prisstigning for 2024, men det er det flere grunner til. Nevnte fornying av vann- og avløpsnettet er et pågående arbeid som krever store investeringer. En annen årsak til at investeringsutgiftene øker i 2024 er at kommunens anleggsarbeid skal være fossil- og utslippsfritt. Dette er et viktig bidrag i kommunens klimaomstilling.

Tønsberg renseanlegg har også hatt økte utgifter, blant annet på grunn av utredning av nitrogenrenseanlegg langs Oslofjorden.

Som skrevet i kommunedirektørens innledning foreslås et lån på 13,4 millioner kroner fra disposisjonsfondet. Dette bidrar til å dempe økningen i gebyrene noe, men er likevel en mindre subsidiering enn i 2023.

Les også:

Et budsjett for nytenking og omstilling - kommunedirektørens forslag til budsjett og handlingsprogram.