Elevene som var ved Trollsvann ble mest sannsynlig CO-forgiftet

Forrige uke var det flere elever ved niende trinn på Presterød skole som ble syke på en klassetur til Trollsvann. Det ble tidlig mistenkt at CO-forgiftning fra et aggregat kunne være årsaken. Nå bekrefter nye målinger at dette er den mest sannsynlige årsaken.

Anne-Lene Stulen

Fant økte CO-nivåer i hytta

Fredag formiddag kom resultatene fra en måling gjort inne i hytta. Målingen ble gjennomført av ViB (Vestfold interkommunale brannvesen) med Miljørettet Helsevern i Larvik og kommuneoverlegen i Tønsberg tilstede. Resultatet styrker mistanken om CO-forgiftning.

- Målingene viste en økning i CO-nivåene inne i hytta da aggregatet var i bruk. Selv om det fortsatt er vanskelig å si noe med 100 % sikkerhet, har vi nå konkludert med at elevene ble CO-forgiftet, sier kommuneoverlege Per Kristian Opheim.

I tillegg til resultatet som kom i dag, forteller kommuneoverlegen at det ikke er funnet noen andre forklaringer som er sannsynlige.

- Det er ingen av elevene som har fått påvist virus-sykdom eller annen sykdom, og en del av symptomene er ikke forenelig med matforgiftning. Dette, sammen med disse nye resultatene gjør at vi står igjen med CO-forgiftning som den mest sannsynlige forklaringen, sier Opheim.

Elevene er nå god form

Totalt var det 15 av 23 elever som ble syke. Alle disse har blitt fulgt opp av skolen og helsevesenet og er nå i god form. Kommuneoverlegen er glad for at det gikk så bra som det gjorde.

- Det er klart at dette har vært ubehagelig for elevene, flere ble også ordentlig dårlige. Heldigvis ser det ut til at alle er i god form nå. Per nå er det ingen indikasjoner på at dette skal gi fremtidige komplikasjoner for noen av elevene. Alt i alt kan vi være glade for at det har gått så bra som det har gjort, sier kommuneoverlegen.

Forbud mot bruk av aggregatet

Det er gitt et forbud mot bruk av aggregatet på Trollsvannshytta frem til nødvendige tiltak er gjennomført avslutter Opheim.