Fraråder bading i Grorudvannet

Etter at en hund som badet i Grorudvannet fikk forgiftningssymptomer frarådes nå bading der etter «føre- var-prinsippet».

Illustrasjonsbilde Pixabay

-Hunden badet der på onsdag. Det går fint med hunden nå, men vi fraråder bading for alle - da det kan være Cyanobakterier, også kalt blågrønne alger, sier Mona Bondevik som er virksomhetsleder i Miljørettet helsevern.

Tønsberg kommune har satt opp skilt på nordsiden og Sandefjord på sørsiden. På skiltet fremkommer følgende informasjon:

Statsforvalter er informert om forholdene og de vil vurdere prosessen videre.

God vannkvalitet på badeplassene etter test

Tidligere denne uka, 18. til 19. juli, ble det tatt kloakkprøver på alle badeplasser i kommunen. Resultatet var at det er god vannkvalitet.

-Miljørettet helsevern i Vestfold overvåker vannkvaliteten ved flere av kommunenes badeplasser. Vi tar 2-3 prøver fra hvert sted i løpet av sommersesongen. Vannkvalitet for badevann vurderes i hovedsak ut fra innhold av tarmbakterier (TBK), disse var gode, forklarer Bondevik.

Resultatene fra siste test av vannkvalitet (tarmbakterier) finner du nedenfor.