Gratis nett i Tønsberg sentrum

- Jeg håper dette er et tilbud både innbyggere og turister vil sette pris på, sier ordfører Anne Rygh Pedersen. Nå kan du koble deg på gratis, trådløst nett både på torvet, i gjestehavna og på Maier Arena.Seniorrådgiver Steinar Lien, ordfører Anne Rygh Pedersen og Rune Holum i Gigafib tester det trådløse nettet i gjestehavna.

- Det er veldig hyggelig å kunne tilby både fastboende og besøkende gratis internettilgang. Jeg vil tro dette blir populært blant båtturistene som besøker gjestehavna og alle som besøker det flotte torvet vårt i sommer, sier Anne Rygh Pedersen.

Også på Maier Arena, som har blitt et svært populært samlingspunkt vinterstid, blir det nå mulig å koble seg gratis på nett.

EU-midler

Det trådløse by-nettet er delfinansiert av EU-midler.

- Tanken var i utgangspunktet å tilby gratis nett på Tønsberg torv, men kravene fra EU var at vi måtte ha et visst antall tilkoblingspunkter for å få utbetalt tilskuddet. Da valgte vi å også bygge ut i gjestehavna og Maier Arena, forteller seniorrådgiver Steinar Lien i Tønsberg kommune.

På sikt vil kommunen også se på mulighetene for å kunne tilby gratis internett-tilgang i Revetal sentrum.

Ingen pålogging

Det trådløse nettet heter «Tonsberg_bynett», og er åpent for alle. Det kreves ikke pålogging, registrering eller passord for å koble seg på.