Har barnet ditt en luftveisinfeksjon?

- Vi opplever stor pågang av pasienter med luftveisinfeksjoner, og det er spesielt mange barn som er rammet. I mange tilfeller vil det ikke være nødvendig å oppsøke legehjelp, sier overlege og medisinsk ansvarlig ved Tønsbergregionen Legevakt, Stig Opdøhl.Stig Opdøhl

Det er sesong for luftveisinfeksjoner. Etter halvannet år med effektive, smitteforebyggende tiltak i samfunnet, er de sesongavhengige luftveisinfeksjonene nå tilbake for fullt. Mange bekymrede foreldre tar kontakt med legevakten, noe som fører til lange ventetider både på telefon og på venteværelset.

- Legevakten er alltid åpen og tilgjengelig for mennesker som trenger hjelp, men i mange tilfeller vil det ikke være behov for å kontakte legevakten dersom et barn har symptomer på luftveisinfeksjon. Det viktigste er å få i barnet rikelig med drikke, og eventuelt gi febernedsettende medisin dersom feberen gjør at barnet ikke drikker. Men allmenntilstanden til barnet er alltid viktigst, og hvis foreldre vurderer barnet sitt som alvorlig sykt, skal de selvfølgelig ta kontakt med oss. sier Stig Opdøhl.

I tillegg er det viktig å holde barnet hjemme fra barnehage og skole til barnet er i bedring og har testet negativt for COVID -19.

To ulike luftveisvirus, RS-virus og Metapneumovirus, dominerer nå sykdomsbildet blant barn i Vestfold. 60-70 prosent av alle barn gjennomgår en infeksjon med RS-virus i løpet av sitt første leveår, og rundt 2 prosent av disse sykdomstilfellene vil føre til sykehusinnleggelse.

Bruk fastlegen!

Nå ber Opdøhl foreldre om i størst mulig grad å forholde seg til fastlegen dersom de mener at et legebesøk er nødvendig.

- Fastlegen kjenner barnet, foreldrene og barnets sykehistorie bedre enn oss, og vi er nødt til å prioritere pasienter med akutt, alvorlig sykdom først. Derfor må man belage seg på lang ventetid dersom man kontakter legevakten for noe som er mindre alvorlig, sier han.

Foreldre bør kontakte legevakta hvis de opplever at situasjonen er akutt og fastlegen ikke er tilgjengelig.

- Hvis man ikke opplever situasjonen som akutt, oppfordrer vi foreldre til å vurdere om dette kan vente og heller tas med fastlegen neste dag, sier Opdøhl.

Folkehelseinstituttet forventer kraftigere utbrudd enn normalt av virus som kan gi luftveisinfeksjoner den kommende vinteren.

Ny i jobben

Stig Opdøhl er nytilsatt i stillingen som overlege og medisinsk ansvarlig ved Tønsbergregionen Legevakt og ØHD.. Han er dobbelt spesialist, både spesialist i akutt- og mottaksmedisin og spesialist i allmennmedisin. Han kommer fra stillingen som overlege ved akuttmottaket ved Sykehuset i Telemark, og har lang erfaring med legevaktsarbeid, allmennmedisin og akutt sykdom og skader både prehospitalt og intrahospitalt.

Råd til foreldre med barn med luftveisinfeksjon

Hva gjør du:

• Gi barnet rikelig med drikke (senker temperatur, lindrer hoste, kan løse slim)
  • La barnet være lett påkledd ved feber. Da kan barnet bli kvitt overflødig varme, en dusj sammen med foreldre og avkjøling ved å ikke tørke barnet er en effektiv måte å få ned temperaturen på
  • Gi nesespray ved tett/ rennende nese (saltvann, eventuelt slimhinneavsvellende)
  • Hold barnet hjemme fra barnehage/skole, og vær hjemme til barnet er i bedring og har testet negativt for COVID-19
  • Febernedsettende medisin som Paracet/Ibux kan brukes dersom barnet er smerteplaget eller så slapp at det ikke drikker. Febernedsettende gjør ikke barnet fortere frisk.
  • Hvis hoste/luftveisplager: forsøk å la barnet ligge med hevet overkropp om natten
  • Ved pustebesvær: Opptre rolig og trøst barnet. Hvis falsk krupp/ astma: la barnet sove i et kjølig soverom, ta gjerne barnet ut i kald frisk luft ved anfall.
  • Ved HØY FEBER (>40 grader): du bør vekke barnet et par ganger i løpet av natten:
    • Får du vekket barnet ditt til god kontakt?
    • Vær spesielt oppmerksom på utslett i form av bloduttredelser, små rødfiolette prikker som ikke blir borte når du presser siden av et kjøkkenglass mot huden
    • Slike utslett eventuelt sammen med sløvhet, oppkast og nakkestivhet kan være tegn på alvorlig sykdom. Kontakt lege straks

Søk lege hvis barnet ditt:

• er tre måneder eller yngre og har feber eller hoste
  • har redusert allmenntilstand, virker slapp og ikke orker å spise/drikke
  • har feberkramper
  • er så plaget at det har behov for febernedsettende (F.eks. Paracet/Ibux) lenger enn 3-4 dager
  • hvis barnet strever med å få luft og /eller puster raskt
  • hvis tilstanden forverres eller ikke bedres som forventet
  • hoster sammenhengende og uten bedring i mer enn 4 uker
  • har hyppig nattehoste og/eller hoste utløst av anstrengelse
  • Søk også lege dersom du ellers er engstelig for at barnet har en alvorlig sykdom.