Har du sjekket den digitale postkassa?

- Hvis du ikke sjekker den digitale postkassa, kan du i verste fall få både purregebyr og inkassokrav uten å være klar over det, sier regnskapssjef Mona Herland i Tønsberg kommune. Hun tror mange har tatt i bruk Digipost eller e-Boks uten å være bevisst på at de har en digital postkasse.

I 2016 ble alle nordmenn oppfordret til å opprette en digital postkasse. Målet var å redusere papirbasert post fra det offentlige, og å gi offentlige virksomheter muligheten til å sende sensitiv informasjon til innbyggerne på en trygg og sikker måte. I dag sender over 700 kommuner, fylkeskommuner og statlige virksomheter brev, fakturaer og annen viktig informasjon til innbyggerne i digitale postkasser.Mona Herland, regnskapssjef.

- Utfordringen er at mange kanskje har glemt at de opprettet en bruker i Digipost eller e-Boks for lenge siden, og dermed glemmer å følge med på hva de mottar. Da kan du risikere å gå glipp av viktig informasjon, og vi ser stadig at fakturaer går til inkasso fordi mottakeren ikke har registrert at fakturaen er mottatt, sier Mona Herland.

- Opprett avtalegiro!

Hvis du vil unngå å bli sittende med skjegget i den digitale postkassa, anbefaler Herland alle å opprette avtalegiro på fakturaene fra kommunen.

- Systemet vårt ser først om kunden har opprettet avtalegiro. Dette er en avtale du selv må opprette i nettbanken, og da skjer betalingen automatisk Hvis kunden ikke har avtalegiro, sjekker systemet om fakturaen kan bli sendt som eFaktura, enten til nettbanken eller til Vipps. Hvis heller ikke det er mulig, vil fakturaen bli sendt til den digitale postkassa hvis kunden har opprettet en slik, sier hun.

Kunder som verken har avtalegiro, eFaktura eller digital postkasse, vil kunne motta fakturaen på e-post dersom adressen er registrert i vårt kunderegister. Hvis ingen digital mottakerkanal er registrert på kunden, vil faktura sendes på papir.

- Husk å skru på varsler!

Når du mottar post i den digitale postkassa, vil du også motta et varsel på SMS eller e-post dersom det er huket av for dette i innstillingene.

- Pass på at kontaktinformasjonen din er korrekt, og at du har aktivert varsling når du mottar post. Hvis ikke, er det en risiko for at du går glipp av viktig informasjon, sier Herland.

Les mer om digital postkasse på Digitaliseringsdirektoratets nettsider.