Har du vært i Danmark - meld i fra!

Utbruddet av en mutert versjon av koronaviruset blant mink i Danmark, har ført til nye retningslinjer for de som har vært i Danmark de siste to ukene.

Kommuneoverlege Sigmund Skei. Anders Tyvand - Det er viktig at de som har vært i Danmark, eller har ankommet Norge fra Danmark de siste ukene, overholder karantenetiden uansett testresultat. Vi ber også om at de kontakter oss i karantenetiden, slik at vi har mulighet til å komme i kontakt med dem dersom det skulle være nødvendig, sier kommuneoverlege Sigmund Skei.

Overhold karantene – si i fra til kommunen!

De som har ankommet fra Danmark (f.eks. med ferge) eller har vært i Danmark siste 2 uker:

• må gjennomføre karantene i 10 døgn fra ankomstdato, etter gjeldende regler, uansett testresultat
  • skal kontakte kommunen på tlf. 33 31 04 00 i karantenetiden, slik at vi har mulighet til å komme i kontakt med dem
  • bør teste seg når de kommer til Norge

Tar du test etter opphold i Danmark, er det viktig at du sier i fra om at du har vært i Danmark når du tester deg, så laboratoriet kan teste for den nye virusvarianten.