Heimevernet skal øve i Tønsberg

Soldater sett bakfra på gaten. - Klikk for stort bildeFra 12. til 18. september skal Heimevernet gjennomføre en stor øvelse i gamle Vestfold og Østfold fylker, der rundt 2000 soldater og befal skal delta. Soldater og militært materiell vil være synlig i gatene, og man må regne med noe støy.

Årets største

Forberedelsene til øvelsen, som er årets største, startet 7. september. HV-01 gjennomfører årlig trening med fokus på å lede og gjennomføre territorielle operasjoner med hovedvekt på tilstedeværelse i lokalmiljøet og samvirke med sivile samarbeidspartnere – som statsforvalter, kommunale beredskapsråd og politi – og andre militære enheter.

Beskytte og sikre

- Som en landsdekkende militær organisasjon bidrar HV til å beskytte befolkningen i sine lokalmiljø. Sammen med andre militære og sivile beredskapsaktører ivaretar HV samfunnssikkerheten, understreker distriktssjef Remi Høyning.

Oberstløytnanten legger til at øvelsen vil ha fokus på videreutvikling av Forsvarets reaksjonsevne, enkeltmannsferdigheter og operative evne for å bidra til å beskytte befolkningen samt sikre viktig infrastruktur ved en væpnet konflikt/krig.

Oslofjord HV-distrikt 01 deltar med distriktstab, innsatsstyrken Polar Bear VI, 2 HV-områder i Østfold og 7 HV-områder i Vestfold.

Oslofjord heimevernsdistrikt 01 (HV-01):

• Dekker de tidligere fylkene Østfold og Vestfold
  • Distriktssjef: oberstløytnant Remi Høyning. Ca. 3500 soldater fordelt på 18 HV-områder samt en mobil innsatsstyrke (Polar Bear VI)
  • Distriktet har det lokale territorielle ansvaret, som innebærer den militære forsvarsberedskapen og ledelse av militære operasjoner på vegne av Forsvarets operative hovedkvarter samt bistand til det sivile samfunnet.
  • Distriktet har et utstrakt samarbeid med politiet, statsforvalteren og kommunene. Sivilforsvaret og andre sentrale beredskapsaktører inngår også i distriktets samarbeidende nettverk.