Hvordan kan vi bli bedre på stedstilpassing i byutviklingen?

Dét er spørsmålet som reises mandag kveld i kommunestyresalen. Da avholdes nemlig workshop om temaet, og kommuneplanutvalget og Utvalg for plan og bygg er spesielt invitert.

Tønsberg sentrum sett fra oven. - Klikk for stort bilde

– Dette er et arbeid som kun er i startgropa, sier virksomhetsleder i By- og stedsutvikling Magnus C. Martin.

Mandagens workshop følger opp et politisk vedtak fra november 2023. I vedtaket lå det en bestilling av workshop med kommuneadministrasjonen «med mål om å vurdere videre fokus på retningslinjer for utforming, formingsveileder og retningslinjer for stedsanalyse».

Følg møtet direkte

Workshopen holdes som et åpent møte, men det er kommuneplanutvalget og Utvalg for plan og bygg som er spesielt invitert. Andre interesserte kan følge møtet direkte på KommuneTV.

– Å bygge i sentrum er komplisert, sier Magnus C. Martin. – Det er veldig mange hensyn som skal tas. Nå skal vi se om det finnes bedre måter å jobbe med dette på, og det begynner med en dialog på politisk nivå.

Møtet starter klokka 17.00 i kommunestyresalen på rådhuset og varer til klokka 19.00.

Program for workshopen

Del 1:
Administrasjonen redegjør for:

• Hvordan jobbes det i Tønsberg sentrum med stedstilpassingsvurderinger i dag?
  • Hva sier gjeldende planverk?
  • Hvilke ressurser har vi i kommunen, hva er rollefordelingen og evt. hvilke rolle/interessekonflikter har vi?
  • Fylkeskommunens rolle og fylkets mulighet for samarbeid og dialog på tema?

Del 2:
Alle gruppeledere får 3 minutter til å kommentere på det de har hørt i presentasjonene og komme med innspill til hvordan jobbe med stedstilpassing i sentrum. Dialog og spørsmål til gruppeledernes innlegg mellom politikerne.