– I kommunen er man en del av noe større

Benedicte Hole takket egentlig ja til jobb i privat barnehage, men så ombestemte hun seg. Hun ville ikke gi slipp på de sosiale godene.

I denne artikkelserien ønsker vi å løfte frem flinke, ambisiøse kommunefolk – med hjerte for faget og med tanker om kommunen som sin arbeidsplass.

I dette intervjuet møter du ...

Benedicte Hole

Benedicte Hole er barnehagestyrer i Fyllpå barnehage på Tolvsrød. Hun er utdannet barnehagelærer og tar nå nasjonal lederutdanning for styrere i barnehagen på USN.

Tidligere intervjuer:

Hvordan startet din karriere i kommunen?

Da jeg tok studier for å bli barnehagelærer, var jeg i praksis i kommunen. Det var i 2013. Jeg likte veldig godt de engasjerte ansatte og hvordan kommunen jobbet systematisk med fagutvikling hos personalet. Da jeg var ferdig utdannet i 2016 fikk jeg valget mellom å jobbe i en privat barnehage og en kommunal barnehage. Med bakgrunn i erfaringene fra første praksis, takket jeg ja til kommunal barnehage.

Hva drømte du om å bli da du var barn?

Jeg hadde mange drømmer om hva jeg skulle bli når jeg ble stor. En lang periode ønsket jeg å bli brannmann eller bonde. Det er jo ganske langt unna det jeg driver med nå, hehe! Selv om drømmene har vært mange og store, har jeg alltid vært opptatt av rettferdighet og at andre mennesker skal ha det bra. Som ungdom bestemte jeg meg for at jeg ville jobbe med mennesker og at jeg ville gjøre en forskjell. At jeg begynte å jobbe i barnehagen, er nok litt tilfeldig. Samtidig er det jo ofte sånn at veien blir til mens man går.

Hvorfor valgte du en jobb i det offentlige fremfor en jobb i privat næringsliv?

For meg har det vært naturlig å bli værende i kommunen, ettersom jeg trives så godt. I 2021 fikk jeg jobbtilbud som styrer i en privat barnehage – og jeg takket egentlig ja, men ombestemte meg. I kommunen er man en del av noe større enn sin egen enhet. Vi har faglig utvikling på tvers av virksomhetene som bidrar til at man får utvidet perspektivet. Det er også flere sosiale arrangementer; jeg opplever at det er viktig for kommunen at de ansatte har det bra på jobb. Det er noe magisk som skjer når man er så mange virksomheter som deler logo, verdiord og visjon. Det gir en følelse av tilhørighet. Når Tønsberg kommune vant Bosettings- og integreringsprisen, for eksempel, blir jeg stolt fordi jeg føler at jeg er en del av det.

Hva er det beste med jobben din?

Det beste med min jobb er at jeg får være med å påvirke små – og store – menneskers liv. Jeg har stort handlingsrom, høy fleksibilitet og mange gode kollegaer. Det er stadig nye muligheter for læring og utvikling – og det trives jeg godt med!

Kan du peke på noen gode grunner til å velge en karriere i det offentlige?

Jeg har merket at noen ting er ulikt fra offentlig til privat sektor innenfor barnehage, og det er nettverket man har rundt seg i kommunen. Hvis man står i utfordrende saker, trenger hjelp til systemer eller innkjøp, er det alltid noen å ringe. Jeg har mange gode hjelpere som gjør at jeg kan gjøre jobben min på en bedre måte.

Finnes det en fordom eller et inntrykk av jobb i kommunen som du har lært at ikke stemmer?

At det bare er kjedelige ansatte i kommunen, stemmer i hvert fall ikke! Da jeg var yngre tenkte jeg at kommuneansatte var litt kjedelige. Hvorfor vet jeg ikke, men kanskje det handler om hvordan man fremstiller kommuneansatte i serier og film … eller mulig det kommer av at «kommunefarget hår» var fremstilt som en kjedelig frisyre. Uansett kan jeg nå si følgende: Det er ikke bare kjedelig ansatte i kommunen. Det er mange morsomme, flotte mennesker som jobber i kommunen. Jeg ler og har gode samtaler med de som jobber på renhold, teknisk drift, HR og sammen med egne kollegaer. Jeg kan hvert fall ikke lenger si at kommunen bare består av kjedelige folk, for det gjør den ikke!

Hvis du kunne gjennomføre ett prosjekt i vår kommune ­– helt uten budsjettbegrensninger – hva hadde det vært?

Jeg har to prosjekter som jeg kunne ønske meg å gjennomføre i Tønsberg:

1. Bygge et stort gjenbrukssenter hvor barna i barnehagen og familier kan få utforske og leke. Det skal være et sted hvor personalet kan hente og lære om gjenbruk og bærekraftige materialer. Det er Inspirert av MUV kreativt gjenbrukssenter i Oslo, der barnehagene kan komme å få utforske og lære om materialer. Men jeg vil også at det skal ha ulike kunstinstallasjoner hvor barna selv har medvirket, og at man som familie kan besøke det på ettermiddager og i helger.
  2. Jeg har et stort engasjement for seksuell helse hos barn, og jeg kunne tenkt meg å utvide prosjektet «Alt i meg». Prosjektet handler om å øke ansattes kunnskap og kompetanse om seksuell helse hos barn og unge. I tillegg ønsker de å tilby barn og unge og deres foresatte kvalitetssikret og alderstilpasset informasjon om dette temaet. Det er en kjempeviktig satsning, og jeg kunne tenke meg å lage opplæringsvideoer og fått prosjektet inn i alle barnehager, barneskoler og ungdomsskoler i Tønsberg kommune.