- Ingen unntak for konfirmasjoner

- Jeg forstår at mange er skuffet, men i selskaper som arrangeres på privat sted bør maks 20 personer være tilstede, sier fungerende kommuneoverlege Per Kristian Opheim. Dersom selskapet arrangeres på et offentlig sted, kan inntil 200 personer være tilstede.

- Det er lett å forstå at mange ønsker seg store konfirmasjonsselskaper, men det klare rådet fra helsemyndighetene er at maks 20 personer kan være tilstede i selskaper og sammenkomster som arrangeres på private steder. Det vil for eksempel si hvis selskapet arrangeres hjemme, på hytta eller i hagen, sier Per Kristian Opheim.

Han forventer at folk tar retningslinjene fra Helsedirektoratet på alvor og følger anbefalingen.Fungerende kommuneoverlege Per Kristian Opheim.

- I tillegg må reglene om minst én meters avstand mellom gjester som ikke tilhører samme husstand overholdes. Pandemien og smittefaren er ikke over. Vi har sett flere smittetilfeller den siste tiden, og det er viktig at alle tar ansvar og følger råd og retningslinjer for forhindre smittespredning, sier han.

200 på offentlig sted

Hvis selskapet derimot arrangeres på et offentlig sted, som på en restaurant eller i et selskapslokale, kan inntil 200 personer være tilstede.

- Det kan være vanskelig å forstå at smitterisikoen skal være lavere dersom selskapet arrangeres på et offentlig sted, men dette er altså bestemmelsene fra de nasjonale helsemyndighetene, sier Opheim.

På offentlige steder stilles det også strenge krav til arrangørene om at basale smitteverntiltak blir gjennomført, at det legges til rette for tilstrekkelig avstand mellom gjestene, og at det føres lister med navn og kontaktinformasjon til hver enkelt deltaker.

- I tillegg har kommunen tilsynsmyndighet ved offentlige serveringssteder, og er i større grad i stand til å kontrollere at smittevernet blir ivaretatt, sier Opheim.

Han oppfordrer alle som fører lister over gjester og deltakere på ulike arrangementer til å være nøye med å skrive opp navnet på hver enkelt gjest.

- Det holder ikke å skrive familien Hansen. Man må skrive ned navn og telefonnummer til hver enkelt deltaker over 16 år. Det gjør arbeidet med smittesporing mye enklere dersom det blir behov for det, sier han.