Inviterer seniorer til digital festival

På tide å få bestemor på nett? Send henne på digital festival i regi av Midtløkken og Sem Seniorsenter!

- Målet vårt er å få flere seniorer på nett. Samfunnet rundt oss forventer at vi skal ha digital kompetanse, og det har for eksempel blitt vanskelig å identifisere seg uten å kunne gjøre det digitalt. Mange eldre har høy digital kompetanse, men for mange er nettet en fortsatt en fremmed verden som de ikke er en del av, sier Elin Hagen, koordinator ved Sem seniorsenter.

Fra 22. til 28. mars inviteres alle seniorer som ønsker å øke sin digitale kompetanse til spennende og lærerike dager på Midtløkken og Sem seniorsenter. Man trenger ikke å være bruker av seniorsentrene for å delta på festivalen.

Elin Hagen, koordinator Sem seniorsenterNettvett og velferdsteknologi

Festivalen består av praktiske øvelser og en rekke kurs og foredrag om ulike temaer, og alle kursene vil bli gjennomført både på Midtløkken og på Sem. Deltakerne kan blant annet vente seg et kurs i nettvett og sikkerhet.

- Svindel på nett er dessverre veldig utbredt, og vi vet jo at mange eldre lar seg lure. Mens noen kanskje er litt for godtroende, blir andre veldig skeptiske og velger å holde seg borte. Seniornett er med som en viktig og inspirerende samarbeidspartner, og de vil gi et kurs i hvordan eldre kan bruke nettet på et trygg og sikker måte, forteller Hagen.

Deltakerne kan også få med seg en et foredrag om velferdsteknologi.

- Dette er teknologi som kan bidra til å gjøre hverdagen enklere for eldre mennesker. Det kan for eksempel være snakk om en medisindispenser som sørger for at man får riktige medisiner til rett tid. Mange eldre er skeptiske til slik teknologi, men de som har tatt det i bruk erfarer ofte at de blir mer selvstendige og mindre avhengige av hjelp i hverdagen.

Kommunen har en egen koordinator som jobber med denne teknologien, og hun vil gi en presentasjon av hvilke muligheter som fins og hvordan man kan gå fram for å søke om å få slike hjelpemidler.

- Mye kan man få via kommunen, men mye kan man kanskje også vurdere å investere i selv, sier Hagen.

Spill og sang

Det vil også bli opplæring i bruk av «Friskus», den digitale arrangementskalenderen der både seniorsentrene, kommunen og frivilligheten annonserer ulike arrangementer og aktiviteter. Men ny teknologi er ikke bare praktisk og nyttig. Det kan også være gøy.

- En musikkpedagog vil gjennomføre digital allsang på festivalen, og det blir også kurs om digitale spill for seniorer. Da kan du både få en presentasjon og ulike spill, og få prøve VR-briller, sier Elin Hagen.

Festivalen er gratis, og det er ingen påmelding.

- Det er bare å møte opp, og vi håper at mange har lyst til å delta. De som ønsker å spise lunsj her, kan kjøpe mat i kafeene våre, sier Hagen.