Klar for en tur på byen?

- Det skal være trygt å besøke en kafé, restaurant eller pub i Tønsberg. Derfor er det viktig at både gjestene og de som driver serveringsstedene tar smittevern på alvor og følger retningslinjene i veilederen, sier kommuneoverlege Sigmund Skei.

Det er mange som har savnet å kunne ta et glass på brygga, en middag med familien på favorittrestauranten eller en lunsj med gode venner på en av byens kafeer. Nå har mange av serveringsstedene endelig åpnet dørene igjen.

- Jeg håper folk vil benytte seg av tilbudene, men at de er bevisste på at koronapandemien på ingen måte er over. Derfor er det viktig at vi forholder oss til smittevernreglene og fortsatt tar råd og retningslinjer på alvor, sier kommuneoverlege Sigmund Skei.

Hold avstand!Kommuneoverlege Sigmund Skei. Anders Tyvand

Tønsberg kommune har utarbeidet en veileder for serveringssteder basert på retningslinjer fra nasjonale helsemyndigheter og råd fra NHO Reiseliv. Som i alle andre sammenhenger, er avstand og hygiene viktig nøkkelord.

- Koronaviruset smitter ved at det overføres fra luftveiene til person som er syk, enten via luften, via direkte kontakt eller via gjenstander som den syke personen har berørt. Derfor er det viktig at serveringsstedene er svært nøye med renholdet, og at de legger til rette for at det kan være forsvarlig avstand mellom gjestene, sier Skei.

Regelen sier at det skal være maks fem personer rundt hvert bord, og at dette må være mennesker som tilhører samme husstand og som uansett har nærkontakt i det daglige. Det skal være forsvarlig avstand mellom bordene, og i eventuelle køer skal det være minst én meter avstand mellom gjestene.

- For at dette skal være mulig å overholde, kan det være en idé å unngå steder der det allerede er mange andre. Det er også viktig at alle som er syke eller har symptomer på forkjølelse eller luftveisinfeksjon holder seg hjemme, og det gjelder naturligvis både ansatte og gjester, sier Skei.

Grundig og hyppig renhold

Serveringsbransjen har blitt pålagt strenge rutiner for renhold. Bord og stoler skal vaskes mellom hver bordsetting, overflater som dørhåndtak, bankterminaler og kraner skal vaskes eller desinfiseres hyppig, og det skal legges til rette for god håndhygiene for gjestene.

- For å redusere smittefaren blir det heller ikke anledning til å tilby noen form for selvbetjening. Det er ikke tillatt med buffet, og gjestene skal heller ikke forsyne seg med glass, bestikk, servietter, ketchup, salt og pepper selv, sier Skei.

Han håper at både serveringsbransjen og gjestene vil håndtere retningslinjene på en god måte, og han slipper å be restauranter og kafeer om å stenge dørene igjen.

- Jeg håper at gjenåpningen av utestedene kan bli en positiv opplevelse for alle. Hvis retningslinjene ikke blir fulgt, vil vi likevel ikke nøle med å trekke tillatelsene tilbake. Personalet ved serveringsstedene har også en mulighet til å bortvise gjester som ikke forholder seg til reglene, sier han.

Les veilederen for serveringsvirksomheter her.