Klargjør for årets TV-aksjon

Med god hjelp fra en erfaren og skikkelig effektive damegjeng er bøssene nå klargjort for årets TV-aksjon.

6 damer som holder bøsser - Klikk for stort bildeMary Hersve, Grethe Bjune Andersen, Aase Dybesland, Aud Engmann, Bjørg Gjølberg og Hildegunn Hol er ferdig etter en effektiv arbeidsøkt.

De store sekkene med bøsser kommer inn en etter en på Midtløkken. Rundt bordet sitter det seks damer klare for å gjøre en god innsats for at bøssene blir klare til å sendes rundt i hele kommunen søndag 23. oktober.

-Det er veldig fint å kunne få lov å bidra med dette. Vi er med å gjøre en forandring- Dette arbeidet har blitt gjort her i over 20 år. Og den gjengen som sitter her har vært med i mange år, forklarer Mary Hersve.

Hun har knapt tid til å titte opp fra arbeidet. De fjerner gamle klistremerker fra bøssene, og sorterer de. Tradisjonen tro er det hobbygruppen på seniorsenter som har oppdraget. I år vil de også kommunen få hjelp av skolelever som tar faget «innsats for andre» til klargjøringen.

-Det er veldig flott at de unge også får ta del i dette arbeidet, og setter seg inn i det viktige som skjer i verden, fortsetter Mary før hun stabler den siste bøssen klar.

På under en time er jobben gjort, og bøsser er erstattet med håndarbeidet slik det pleier å være på onsdager.

Får besøk av ordfører

Nå kan de kose seg med hyggelig prat, kaffe og litt vafler. Vel vitende om at deres innsats er viktig for årets TV-aksjon.

-Den jobben som gjøres på Midtløkken er veldig viktig. Nå skal bøssene fordeles ut til de ulike områdene der det vil være andre frivillige som deler de ut til bøssebærerne på søndag. Jeg ser frem til å møte dugnadsgjengen neste uke, sier ordfører Anne Rygh Pedersen.

Tradisjonen tro tar ordføreren med seg «Takk-for-hjelpen-kake», og møter de frivillige på seniorsenteret uka etter dugnaden.

-Den kaka pleier å være nydelig, sier Mary. Det nikkes rundt bordet.

Bord med bøsser, damer står rundt og jobber - Klikk for stort bildeHobbygruppen på Midtløkken i arbeid med å klargjøre årets bøsser.

Dame steker vafler - Klikk for stort bildeUten mat og drikke duger helten ikke. Ragnhild Magner sørger for at vaflene er klare til servering når arbeidet er gjort.

Bli bøssebærer!

TV-aksjonen NRK 2022 går til Leger Uten Grenser og DNDis arbeid for å gi livreddende helsehjelp og medisiner til mennesker som trenger det mest. I år går TV-aksjonen av stabelen søndag 23. oktober.

- Vi mangler fortsatt mange bøssebærere, så vi oppfordrer alle til å melde seg! Da får du mosjon, du får møte mange blide mennesker og du bidrar til en veldig god sak, sier ordføreren.

Slik blir du bøssebærer:

• Det offisielle tidspunktet for bøssebæringen er mellom 16:00 - 18:00 søndag 23. oktober
  • Merk at du må ha fylt 18 år for å kunne registrere deg som bøssebærer. Vi oppfordrer allikevel til å ta med barna.
  • Dersom dere ønsker å gå to eller flere sammen, er det tilstrekkelig at èn av dere registrerer dere som bøssebærer.
  • Det er også mulig å melde seg som bøssebærer ved å ringe 02025.

Les mer, og meld deg som bøssebærer