Klart for utlån av el-sykler

Nysgjerrig på el-sykkel? Nå kan du låne og prøve helt gratis i to uker!Klimarådgiver Hanna Fossen-Thaugland, eier av Sykkellåven, Dag Erik Karlsen, prosjektleder i Skaperverket, Geir Olav Nybo og ordfører Anne Rygh Pedersen..

Tønsberg kommune har fått 350.000 kroner av Miljødirektoratet til å kjøpe inn el-sykler til gratis utlån til innbyggerne. Nå står ti sykler klare i Frelsesarmeens lokaler i Skaperverket.

- Vi ønsker jo at flest mulig skal velge sykkel og gange fremfor bil, og vi håper at dette tiltaket kan lokke flere til å kjøpe sin egen el-sykkel. Det er nok mange som er nysgjerrig på el-sykkel, men som kvier seg for å bruke penger på en egen sykkel før de vet om de trives med det eller ikke. Nå kan man låne en sykkel i to uker og teste det ut helt gratis, sier klimarådgiver Hanna Fossen-Thaugland i Tønsberg kommune.

Hun tror mange vil få smaken på el-sykkel, og at utlånssyklene kan bidra til å redusere klimagassutslipp i Tønsberg.

- Erfaringer fra byer som har tilsvarende satsinger, viser at mange velger å kjøpe sin egen sykkel etter at de har lånt. Og det viser seg at el-sykkel er det alternativet som reelt sett kan erstatte bilen for mange, sier hun.

Administreres av Frelsesarmeen

Ordfører Anne Rygh Pedersen var tilstede da utlånsordningen ble åpnet i dag. Hun er strålende fornøyd med at syklene er levert av en lokal leverandør.

- Vi vil jo alltid gjerne kjøpe varer og tjenester av lokale leverandører, og noen ganger klaffer det godt, sier hun, mens hun betrakter de splitter nye el-syklene fra Sykkel Låven.

Hun er også glad for at Frelsesarmeen har påtatt seg å administrere utlånsordningen.

- På den måten har jo dette blitt et prosjekt som også har et sosialt bærekraftelement ved seg, sier hun.

Klikk her for å booke en el-sykkel!

Les mer om Skaperverket og sykkelverkstedet på Frelsesarmeens hjemmesider.