Kommunestyret vil splitte Vestfold og Telemark

Bør Vestfold og Telemark splittes, og igjen bli to ulike fylkeskommuner? Dette spørsmålet ble diskutert i onsdagens kommunestyremøte, og et flertall av politikerne svarte «ja».

1. januar 2020 ble Vestfold og Telemark slått sammen til ett fylke som en del av regionreformen, men i Hurdalsplattformen åpnet regjeringen for at sammenslåtte fylker som ønsker det skal få muligheten til å reversere sammenslåingen.Kommunestyret møttes onsdag kveld - kanskje for siste gang digitalt.

15. februar skal fylkestinget ta stilling til om Vestfold og Telemark skal be om å bli delt. I forkant av behandlingen har saken blitt sendt på høring til kommunene, og i går konkluderte Tønsberg-politikerne med at de ønsker deling.

KrF og Venstre fremmet et forslag om at Vestfold og Telemark skal fortsette som ett fylke, men forslaget fikk kun åtte stemmer og ble dermed ikke vedtatt.

Dersom fylkestinget vedtar at de ønsker en deling, er fristen for å søke Kommunal- og distriktsdepartementet om dette 1. mars. Det er Stortinget som eventuelt vil fatte den endelige beslutningen.

Ved vedtak om deling, kan Vestfold og Telemark trolig gjenoppstå som selvstendige fylker fra 1. januar 2024.

Les sakspapirene her.