Mestring og helse er tildelt tilskuddsmidler

- Mange eldre har blitt ekstra sårbare under koronapandemien og blitt utsatt for lite sosial kontakt. Sykehjem og hjemmetjenester i samarbeid med virksomhet for mestring og forebyggende tjenester har søkt om midler, og fått dette fra Fylkesmannen. Midlene bruker vi til å redusere ensomhet og skape aktivitet og sosial kontakt i samarbeid med frivilligheten, sier Eva Marie Wang-Norderud, frivilligkoordinator.Eva Marie Wang-Norderud, Frivilligkoordinator i Tønsberg kommune

Sammenfatning av tildelte tilskuddsmidler til sårbare eldre

Koronapandemien har rammet mange av våre eldre hardt. I høst ble det etablert to statlige tilskuddsordninger. Målgruppene er eldre som bor i eget hjem, omsorgsleilighet, beboere på sykehjem og heldøgnbemannede omsorgsboliger. Målet med tilskuddene er at kommunen skal legge til rette for meningsfull aktivitet og sosial kontakt for målgruppene.

Kommunens sykehjem og hjemmetjenester fikk tildelt midler fra Fylkesmannen.

I arbeidet med å tilrettelegge for aktivitet og fellesskap i eldreomsorgen, er frivilligheten en viktig samarbeidspartner. Vi ønsker derfor å jobbe sammen med frivilligheten for å skape og opprettholde aktivitet og sosial kontakt for våre eldre, sier Eva Marie Wang-Norderud, nyansatt frivilligkoordinator i kommunen. Frivilligkoordinator skal i hovedsak jobbe inn mot helseområdet og etablere og systematisere samarbeidet med frivilligheten.

Koronapandemien har forandret samfunnet. Med kreativitet og nytenking har frivilligheten bidratt til at mange mennesker har fått hjelp og støtte i den krevende tiden.

Med tilskuddsmidlene skal det settes i gang to pilotprosjekter

1. Besøksverter på sykehjem
    Det er inngått et samarbeid med sanitetskvinnenes omsorgsberedskapsgruppe i Tønsberg. Sammen med deres frivillige skal det startes opp besøksvertordningen på våre sykehjem. Re Helsehus er pilot. Sanitetskvinnene på bildet er to av flere sanitetskvinner i omsorgsberedskapsgruppen i Tønsberg og heter: Merete Lærum (bakerst) og Bente Ihlestad (foran)

2. Besøksvenner for hjemmeboende eldre
    Det er inngått et samarbeid med Søndre Slagen Menighet, og sammen med deres frivillige skal det startes opp besøkstjenesten for eldre hjemmeboende i Tønsberg. Hjemmetjenesten, sone Tolvsrød er pilot.

- Vi vil bruke frivillige besøksverter for å sørge for at besøk blir gjennomført på en hyggelig, god og smittevernsikker måte slik at beboerne får sosial kontakt med sine nærmeste, sier Wang-Norderud.

Frivillige besøksvenner kan være et medmenneske og gi eldre flere aktiviteter og gode opplevelser i hverdagen.

Aktivitetene skal tilrettelegges for å gjennomføres innenfor gjeldende smitteverntiltak. På grunn av pandemi-situasjonen vi er inne i med smittevernrestriksjoner, er aktiviteter for eldre begrenset eller avlyst.

- Vi får bruke tiden nå til å skape gode rutiner for frivillighetsarbeidet og lage systemer for samarbeid, så vi er best mulig forberedt når flere aktiviteter kan starte opp, sier Wang-Norderud. Pilotprosjektene ser hun på som en del av veien mot å løfte frivilligheten opp og frem, og gleder seg til å komme i gang med de gode samarbeidene.