Nå åpnes dagtilbud innen mestring og helse mer opp, med noen restriksjoner

- Kommunen åpner mer opp en rekke aktiviteter og dagtilbud som har vært stengt, eller delvis stengt under covid-19-epidemien, sier kommunalsjef for mestring og helse, Mette Vikan Andersen. Kommunalsjef for mestring og helse, Mette Vikan Andersen

- Vi skal gjøre alt vi kan for å gi et godt tilbud til alle brukerne våre, men det er fortsatt noen begrensninger knyttet til smittevern og transport. Det gjør at vi ikke har et helt oppskalert tilbud enda. Vi skulle gjerne ønske at vi kunne åpnet alt for alle nå, og vi åpner alle de tilbudene vi kan.

- Hvis det er noen som føler seg sosialt isolert og har behov for en samtale, så kan vi legge til rette for et digitalt møtepunkt. Da må du henvende deg til det tiltaket du er tilknyttet, sier Mette Vikan Andersen.

Videre oppstart seniorsenter

Det åpnes for medlemmer og pårørende utenfra til gruppeaktivitet gjennom å følge regler om avstand, kapasitet på renhold/hygiene og ved å skrive navn på deltakere ved gruppene. Kapasitet i transporttjenesten er begrenset, grunnet gjeldende regler der. Brukerne kan få avslag/oppleve at de ikke får slik transport som tidligere, så lenge begrensninger i transport gjelder.

Videre oppstart tilrettelagt arbeid og aktivitet

I løpet av uke 23 planlegges det oppstart til vanlig tilbud for brukere som ikke bor i bemannet bolig.

For brukere som bor i bemannet bolig planlegges oppstart ut fra behov, og gjennom samarbeid mellom aktivitet og boligpersonal. Transport kan bli en begrensende faktor og det kan måtte dekkes av pårørende eller boligpersonale.

Videre oppstart Sidebygningen

De ulike gruppetilbudene til målgruppe psykisk helse/rus i alle lokasjoner (SB, Kilen hobbysenter og Dal gård) er gjenåpnet med redusert åpningstid og nødvendige tilpasninger.

Tilbud til utviklingshemmede er fortsatt stengt.

Fysioterapi

Fellestreninger ute er i gang, men foreløpig ikke inne på grunn av begrensninger ved bruk av garderobe og dusj. Individuell behandling i sykehjem og til hjemmeboende er startet opp.

Frisklivsgruppene går med utetrening.

Ergoterapi og hjelpemiddeltjeneste

Tilnærmet normal drift.

Transport

Redusert drift, kun fem passasjerer pr. buss av gangen og renhold/tørke av etter retningslinjer og pt. lavere antall busser i drift for persontransport.