Opphever nasjonal skjenkestopp

Regjeringen opphever nasjonal skjenkestopp, åpner for større arrangementer, og starter en samtidig trinnvis gjenåpning av breddeidretten for voksne. Endringene trer i kraft 12. oktober.

Det er store lokale variasjoner smittesituasjonen fra kommune til kommune, og regjeringen gir nå kommunene et større ansvar for selv å vurdereKommuneoverlege Sigmund Skei. Anders Tyvand   hvilke smitteverntiltak som er nødvendig. Det innebærer blant annet at nasjonal skjenkestopp ved midnatt opphører med virkning fra natt til 13. oktober.

- Tønsberg kommune har få smittetilfeller og er for øyeblikket grønn sone. Dermed mener vi det er naturlig å gå tilbake til ordinære skjenketider når den nasjonale begrensningen oppheves, men vi følger utviklingen tett. Både lokale smitteutbrudd og eventuelle brudd på smittevernreglene ved serveringsstedene kan føre til at skjenketiden igjen begrenses, sier kommuneoverlege Sigmund Skei.

Større arrangementer

Regjeringen åpner også for større arrangementer.

- Nå kan inntil 600 personer være tilstede samtidig på utendørsarrangementer, men de må være fordelt på grupper på inntil 200 personer. På arrangementer med fastmonterte seter holder det nå med ett ledig sete mellom personer fra ulike husstander, forteller ordfører Anne Rygh Pedersen.

Det kan ikke sitte personer i mer enn halvparten av de fastmonterte setene, med mindre det kan opprettholdes en meters avstand mellom seteradene, og slik sikre en meters avstand mellom personer som ikke er fra samme husstand.

Kontaktidrett for voksne

Regjeringen letter også på restriksjonene for breddeidretten, og gjennomfører det som omtales som fase 1 i denne gjenåpningen. Det innebærer at ordinære treninger for voksne over 20 år også innen kontaktidretter blir tillatt fra 12 oktober.

Regjeringen varsler at ytterligere åpning for breddeidretten vil bli vurdert frem mot november.