Politikerne inn i «Handlingsrom 2024»

Hvilke grep skal kommunen ta for å sikre en bærekraftig økonomi og skape rom for nødvendige investeringer i fremtiden? Det fikk tillitsvalgte og politikere gi sine foreløpige innspill til da økonomiplanutvalget var samlet i Sandefjord 4.-5. mars.

- Vi har hatt en fin samling med de hovedtillitsvalgte og medlemmene av økonomiplanutvalget, og vi har fått diskutert mange av de tiltakene som er aktuelle for å bedre den økonomiske situasjonen i kommunen. Det er en krevende prosess å skulle gjennomføre en stå stor omstilling, og det er verdifullt for oss å få innspill fra politikerne underveis, sier rådmann Egil Johansen.

Kommunen har et omstillingsbehov på om lag 250 millioner kroner i løpet av økonomiplanperioden, og har satt igang omstillingsprosjektet "Handlingsrom 2024". I januar deltok flere hundre ansatte på arbeidsverksteder for å foreslå ulike innsparings- og effektiviseringstiltak. Under verkstedene kom det fram 2000 forslag til tiltak, og i etterkant har kommunalsjefene vurdert effekten av de foreslåtte tiltakene. Et foreløpig forslag med om lag 150 tiltak ble presentert for økonomiplanutvalget under samlingen, og  politikerne har gitt sine første innspill til forslaget. Et endelig forslag skal legges fram for kommunestyret før sommeren og behandles politisk i juni.

- Vil merkes

Mange av tiltakene som blir foreslått handler om nye måter å løse oppgavene på, og om bedre måter å utnytte ressursene på. Egil Johansen vil likevel ikke utelukke at det blir gjennomført kutt og endringer i kommunens tjenestetilbud som vil innebære et svekket tilbud til innbyggerne.

- Det vil være vanskelig å gjennomføre en så stor omstilling uten at det berører nivået på de tjenestene kommunen tilbyr. De forslagene vi presenterte for politikerne nå, representerer en samlet besparelse på om lag 140 millioner kroner. Nettopp derfor er det viktig for oss å få innspill fra politikerne om hvilke forslag som er spesielt problematiske, og om det er særskilte tjenester og grupper som bør vernes spesielt i denne prosessen, sier han.

Han mener også at det kan bli behov for å avlyse eller utsette planlagte investeringer.

- Vi har en ganske offensiv økonomiplan med planlagte investeringer på totalt 1,3 milliarder kroner. Noen av disse investeringene er helt nødvendige, men noen bør kanskje utsettes til det er etablert et noe større økonomisk handlingsrom enn det vi har i dag, sier Johansen.

Tiltak på tvers

I tillegg til de 150 effektiviseringsforslagene innenfor de ulike tjenesteområdene som nå ligger på bordet, fikk politikerne også presentert det foreløpige resultatet av et arbeid som er satt i gang for å se på tverrsektorielle effektiviseringstiltak.

- Dette er forslag til tiltak som ikke går direkte på den enkelte tjeneste, men som handler om hvordan kommunen som helhet kan driftes mer effektivt. Det handler blant annet om å ta i bruk ny teknologi for å automatisere oppgaver som i dag utføres manuelt, og tiltak for å redusere sykefraværet i organisasjonen, sier Johansen.