Private hjemmehjelpere tilbys jobb i kommunen

Fra nyttår skal Tønsberg kommune selv levere alle hjemmehjelpstjenester til innbyggerne. Nå får de ansatte i tre private bedrifter tilbud om ansettelse i kommunen.Virksomhetsleder Gullik Dokken.

Tre private selskaper har levert tjenester innen praktisk bistand/hjemmehjelp på vegne av Tønsberg kommune. I juni besluttet politikerne at kommunen selv skal tilby alle slike tjenester til innbyggerne.

- Kontrakten med de private leverandørene utløper til nyttår, og politikerne måtte ta stilling til om kommunen skulle fornye kontraktene eller levere alle tjenester innen praktisk bistand selv. Kommunestyret besluttet at dette skulle være en ren kommunal tjeneste i fremtiden, og dermed blir ikke kontraktene fornyet, forteller virksomhetsleder for hjemmetjenesten i Tønsberg kommune, Gullik Dokken.

De tre selskapene Bjørgs Hjemmetjeste AS, Mio Omsorg AS (tidligere Seniorstøtten) og Prima Assistanse AS har levert tjenester til om lag 300 brukere i Tønsberg kommune, og har stått for ca. 40 prosent av all hjemmehjelpstjeneste i Tønsberg.

Får tilbud om jobb

Nå har rådmannens ledergruppe besluttet at kommunen skal overta ansvaret for tjenestene fra de private gjennom en såkalt virksomhetsoverdragelse.

- Det innebærer at de ansatte som har levert tjenester på vegne av kommunen får tilbud om ansettelse hos oss. Vi har nå vært i dialog med de tre firmaene det gjelder, og vi jobber med å få en oversikt over hvem som ønsker å bli ansatt i Tønsberg kommune, forteller Dokken.

De tre selskapene har til sammen rundt 20 ansatte som har utført tjenester på vegne av kommunen, og tjenestene utgjør om lag 12 årsverk.

Brukerne skal høres

Enkelte tjenestemottakere har uttrykt bekymring for å miste sin faste hjemmehjelp som følge av kommunestyrets vedtak. Nå kan forholdene ligge til rette for at det er mulig å fortsette med den hjemmehjelpen man har hatt.

- Vi kan ikke love noe. Vi vet foreløpig ikke hvor mange av de som i dag er privat ansatt som ønsker å bli med over til kommunen, men jeg håper og tror at de fleste vil ønske ansettelse. I tillegg har politikerne gitt oss føringer om at vi skal legge til rette for at brukerne skal ha få faste hjelpere å forholde seg til i hverdagen, og at de skal få ha innflytelse over eget liv. Den føringen skal vi selvfølgelig ta på alvor når vi skal organisere fremtidens tjeneste i Tønsberg kommune, sier Dokken.