Rådhuset har fått solcelleanlegg på taket

74 solcellepaneler er installert på rådhustaket, og de produserer nå strøm. Flere kommunale bygg vil få solcelleanlegg fremover.

Solcelleanlegget på rådhusets tak - Klikk for stort bilde BlueTec AS

Det som i dag er Tønsberg rådhus ble først bygget i 1914 og senere utvidet i to omganger – i 1995 og i 2016 da kommuneadministrasjonen flyttet inn. Den totale bygningsmassen er sånn sett en arkitektonisk tidsreise, og det er kun den nyeste delen som har flatt tak.

Det er på denne delen av rådhustaket det nå er installert solcelleanlegg, og her produseres det strøm – først og fremst til rådhuset.

– Anlegget produserer cirka 25 000 kilowattime i året, sier prosjektleder Atle Doksrud fra BlueTec AS. Den lokale bedriften har stått for installasjonen av anlegget på rådhuset og på flere andre kommunale bygg.

– Det er ikke veldig stor takflate på rådhuset, så anlegget er nokså lite, sier han. – I sommermånedene vil det antakelig bli noe overproduksjon, men anlegget er koblet til strømnettet, så overskuddsstrømmen blir solgt på det åpne markedet.

Vaktmester på rådhuset, Kjell-Erik Fogstad, har vært med på installasjonen og vil ha det daglige tilsynet med anlegget.

Satser på solenergi

På Nes sykehjem er det installert solcellepaneler på taket. - Klikk for stort bildePå Nes sykehjem er det også installert solcellepaneler på taket.

Tønsberg kommune satser på solenergiproduksjon, og i 2022 ble det installert solcellepaneler på Presterød barneskole og Hogsnes barnehage. I 2023 ble det kartlagt videre hvilke andre bygg som egner seg for solcellepaneler, og i løpet av 2024 installeres solcellepaneler på Rørostoppen skole, Nes sykehjem og på rådhuset.

– De neste årene vil mange flere kommunale bygg få solcelleanlegg, sier virksomhetsleder i Tønsberg kommunale Eiendom, Gro Pettersen.

Vil øke selvforsyningsgraden

Klimarådgiver i kommunen, Kristine Molkersrød, forteller at kommunen har et mål om å ta ansvar for våre ressurser, vår natur og det globale klimaet slik at fremtidens generasjoner kan ha minst like god livskvalitet som oss.

– Dette skal vi blant annet gjøre ved at vi i Tønsberg utnytter økonomiske, materielle og naturlige ressurser på en effektiv og forsvarlig måte, gjennom å blant annet øke selvforsyningsgraden av energi i kommunen.

Målet er definert i kommuneplanens samfunnsdel (PDF, 3 MB).