Snart klart for overtakelse av privat bistand i hjemmet

I mai vedtok kommunestyret at kommunen skal levere alt av praktisk bistand i hjemmet. Arbeidet med overføring av brukere som har hatt private tjenesteleverandører har pågått siden det, og er nå snart ferdig.   Gullik Dokken, virksomhetsleder for hjemmetjenester

Får 16 nye ansatte og 280 nye brukere

- Vi gleder oss til å ta i mot nye ansatte, turnusene for 2021 er akkurat klare, sier Gullik Dokken, virksomhetsleder for hjemmetjenester.

I tjenesten praktisk bistand i hjemmet har det inntil nå vært 26 ansatte, men fra nyttår kommer det 16 nye. Dette er en følge av at de ansatte hos de private leverandørene har fått tilbud om ansettelse i kommunen. 16 av disse takket ja til å bli med over til kommunen. Siden dette blir en stor overgang for alle ansatte, har alle vært inne til samtale med tjenesteleder.

Det blir også mange nye brukere fra 01.01.2020.

- Nå kommer det omtrent 280 brukere over til oss, i tillegg til de vi har levert tjenester til tidligere. Totalt kommer vi da opp i nærmere 800 brukere, sier Dokken.

Mye som før, men også noen endringer

I arbeidet med overgang fra privat til kommunal bistand i hjemmet, har det vært stort fokus på at flest mulig skal beholde den samme hjemmehjelpen som tidligere. Noen endringer blir det allikevel.

- Vi har forsøkt å få til minst mulig endringer, og mange beholder sine hjemmehjelper. Det er imidlertid ikke alle som får besøk fra oss de samme tidspunktene som tidligere, og noen må nok dessverre også belage seg på en ny hjemmehjelp, forteller Dokken.

For at alle skal være trygge på at de får en god tjeneste fra 1. januar, vil alle brukere bli kontaktet i løpet av desember.

- Vi er i gang med å ringe alle mottakere av praktisk bistand nå. I samtalen med oss får de informasjon om eventuelle endringer både i hvem som kommer, tidspunkter, og eventuelle andre endringer, avslutter Dokken.