Starter utviklingen av Vikingodden

- Målet er å legge til rette for aktivitet og formidling på Vikingodden hele året, sier Geir Viksand, kommunalsjef for samfunns- og næringsutvikling i Tønsberg kommune.

Nå skal kommunen og COWI Norge/SPIR arkitekter detaljutforme området frem til godkjent rammesøknad.

Bilde av vikingskip - Klikk for stort bilde

- Vi ser for oss et naust der vikingskipet Saga Oseberg kan oppbevares trygt hele året, større brygger og et bygg som kan romme verksted og informasjonssenter. I tillegg skal deler av området avsettes til en grønn lunge for byens innbyggere og besøkende, sier kommunalsjef Geir Viksand.

Han mener området som i dag kalles Lindahlplan er svært godt egnet til formidling av den maritime delen av vikinghistorien, og at Vikingodden kan bli et viktig supplement til Vestfoldmuseene.

- Mens Midgard kan formidle vikinghistorien generelt, kan Vikingodden bli et senter for den maritime historien, sier han.

- Vi søkte fylkeskommunen om økonomisk støtte, og fikk innvilget 545.000 kroner til å iverksette prosessen.

Rammesøknad for Vikingodden

Kommunen samarbeider videre med Stiftelsen Oseberg Vikingarv om hvordan dette kan gjøres.

- Vikingodden er et av de flotteste områdene i byen vår, og det er mange ting vi må ta hensyn til. Derfor har vi hatt bred medvirkning i den prosessen.

Veien videre

Tønsberg kommune håper å stikke spaden i jorda i løpet av 2024.

Nå har vi lagt en tidsplan som legger opp til at bygningsrådet får en rammesøknad til beandling i løpet våren 2023.

Det må også avklares hvordan prosjektet skal finansieres.