Stor befolkningsvekst i Tønsberg

- Dette er veldig gode nyheter og viser at Tønsberg er en attraktiv kommune å bo i, sa ordfører Anne Rygh Pedersen da hun fikk presentert befolkningsstatistikken for 2021. Den viser nemlig en stor befolkningsvekst i Tønsberg.

Næringssjefen, kommunedirektøren og ordføreren står ved siden av hverandre foran mursteinsbygg - Klikk for stort bildeNæringssjefen, kommunedirektøren og ordføreren er glade for befolkningsvekst i 2021

Fruktene av langsiktig arbeid

Tallene fra Statistisk sentralbyrå viser at det var 57.794 innbyggere i Tønsberg ved utgangen av 2021. Dette er en økning med 1,3 %, noe som er vesentlig høyere enn landsgjennomsnittet på 0,6 %. Den gode befolkningsveksten i 2021 er dermed omtrent på samme nivå som de to siste årene. Dette er ikke en tilfeldighet, kan ordføreren fortelle.

- Her ser vi fruktene av langsiktig og godt arbeid over flere år med å synliggjøre Tønsberg som en god kommune å bo i. I tillegg har vi jobbet med å legge til rette for nyetableringer og videreutvikling innen næringslivet. Fordi vi vet at hvis vi skal få folk til å flytte hit, må de også ha en jobb, forteller Rygh Pedersen.

En av de som har vært mye involvert i dette arbeidet er næringssjef Øystein Hjørnevik. Han forteller at samarbeidet mellom kommunen og næringslivet har vært avgjørende, og kan vise til flere gode tiltak for å tiltrekke seg nye innbyggere og næringsdrivende.

- Vi har gjort så mye, så det er vanskelig å trekke frem ett eller to eksempler. Men det er jo veldig gøy å se at folk flytter til kommunen etter å ha prøvebodd Tønsberg. Også har vi fått en veldig innholdsrik portal (ProspektTønsberg) som viser alle mulighetene som finnes for de som vurderer å etablere seg her i kommunen, sier næringssjefen.

En tillitserklæring

Også kommunedirektøren er glad for den gode befolkningsveksten.

- Gode kommunale tjenester er viktig når man skal etablere seg et sted, så det at så mange vil bo her ser vi på som en tillitserklæring. I tillegg er befolkningsveksten gode nyheter for kommuneøkonomien, sier kommunedirektør Egil Johansen.

Han la nylig frem regnskapstall for 2021 som viste et stort overskudd.

- En fortsettelse av den gode befolkningsvekst vil bidra til økt økonomisk handlingsrom, som igjen kan bidra til enda bedre tjenester til våre innbyggere og næringsdrivende, sier Johansen.

Full oversikt over befolkningsstatistikken finner du her.