Ungdata-undersøkelsen gjennomføres etter vinterferien

Ungdata-koordinator i Tønsberg kommune, Birgitte Søderstrøm - Klikk for stort bilde

– Viktig at barn og foresatte forstår hensikten med undersøkelsen, sier kommunens Ungdata-ansvarlige.

Dette blir sjette gang Ungdata-undersøkelsen blir gjennomført i Tønsberg kommune. Undersøkelsen er helt anonym og gir barn og unge anledning til å fortelle lokalpolitikere og myndigheter om hvordan det er å vokse opp i kommunen.

Alle elever fra 5. til 10. trinn, samt elever i videregående opplæring, blir oppfordret til å delta i undersøkelsen, og skolene setter i gang i uke 9.

– Undersøkelsen gir oss et kjempebra kunnskapsgrunnlag når vi skal forsøke å verne om det som er bra og rette opp det som kan bli bedre, sier Birgitte Søderstrøm. Hun er Ungdata-ansvarlig og seniorrådgiver i kommunens oppvekststab.

Helt anonymt

For at undersøkelsen skal bli best mulig, er det en forutsetning at flest mulig deltar. Søderstrøm forteller at svarprosenten vanligvis er høy.

– Rundt 95 prosent av elevene har svart på tidligere undersøkelser. Det er veldig bra, og vi håper på like god deltakelse i år. Da får vi en presis og god rapport, og dét er viktig før vi begynner med tiltak og prioritering av penger, sier hun.

– Hensikten med undersøkelsen er å hente inn kunnskap som kan gjøre oppvekstsituasjonen til barn og ungdom bedre, og det er det viktig at både barna og de foresatte forstår.

Som foresatt bestemmer man om sitt barn skal delta i undersøkelsen eller ikke. Undersøkelsen er frivillig, men den er også helt anonym.

– Det er helt umulig å finne ut av hvem som har svart hva, så det kan man være helt trygg på, forsikrer Søderstrøm.

Ung gutt sitter med PC - Klikk for stort bildeDet settes av en skoletime til å delta på undersøkelsen. Deltakerne besvarer elektronisk, og de er helt anonyme.

Viktig med svar

Undersøkelsen spør blant annet om mobbing, helse, familie og livskvalitet. Elever fra 8. trinn og oppover blir også spurt om rusmiddelbruk, vold og trakassering.

– Man blir spurt om noen såre ting, og det kan være vanskelig for en del, sier Søderstrøm.

– Men hvis man er ærlige om disse tingene, får vi mulighet til å sette inn tiltak i den aktuelle skolekretsen dersom det er behov. Vi ber altså både om svar og ærlighet. Jo mindre vi vet, jo vanskeligere er det å finne de rette løsningene.

Tønsberg kommune bestiller også i år en rapport per skole. På den måten kan man enklere vurdere effekten av tiltak man har gjort tidligere og samtidig vurdere ulike tiltak for perioden fremover.

Gleder seg til rapportene

I løpet av mai kommer rapportene, og det ser Birgitte Søderstrøm fram til.

– Ja, nå er det tre år siden sist vi hadde Ungdata-undersøkelse, så det blir veldig spennende å se hva som har forandret seg.

Alle virksomheter som jobber innenfor oppvekstfeltet vil få en presentasjon av resultatene, og i løpet av høsten vil også skolene få en gjennomgang av deres resultater. Undersøkelsens viktigste funn vil også være tema for Elevrådskonferansen 8. november.

Om Ungdata

• Ungdata er lokale barne- og ungdomsundersøkelser der skoleelever over hele landet svarer på spørsmål om hvordan de har det, og hva de driver med på fritiden. Undersøkelsene er tilpasset barn og ungdom på mellomtrinnet (5.–7. trinn), ungdomstrinnet og i videregående opplæring.
  • Ungdata-undersøkelsene omfatter et bredt spekter av temaområder. De som svarer på undersøkelsen får spørsmål om foreldre, venner, skole, lokalmiljø, fritidsaktiviteter, helse og trivsel. På ungdomstrinnet og i videregående opplæring er det også med spørsmål om rusmiddelbruk, seksualitet, risikoatferd og vold. Spørsmålene i Ungdata dekker helheten i barn og ungdomsliv. Les mer om spørreskjemaet her.
  • Siden 2010 har 915 000 ungdommer fra nesten samtlige norske kommuner deltatt i ungdomsdelen av Ungdata-undersøkelsene, og siden 2017 har over 150 000 barn på mellomtrinnet (5.–7. trinn) svart på Ungdata junior-undersøkelsen. Ungdata gir dermed et godt innblikk i hvordan det er å være ung i Norge i dag.

Kilde: ungdata.no