- Verdifullt samarbeid over kommunegrensene

Tønsberg, Færder og Holmestrand samarbeider om koronatesting, og kan teste opp mot 450 personer hver dag. Nå har det også blitt lettere å bestille time for deg som har behov for å bli testet.Mette Vikan Andersen, Hilde Maugesten, Eiln Nordstrand Jacobsen og Per Kristian Opheim. Kommunalsjef og kommuneoverlege i Holmestrand var ikke tilstede da bildet ble tatt.

- Vi har tradisjon for å samarbeide godt på tvers av kommunegrensene, sier virksomhetsdirektør for helse i Færder kommune, Hilde Kari Maugesten.

Da koronapandemien brøt ut og kommunene måtte ruste seg for massiv testing av innbyggerne, fant de tre kommunene fort ut at de ville samarbeide. Luftveisklinikken på Eik i Tønsberg ble opprettet som testklinikk for alle kommunene, og gjennom sommeren har personell fra både Tønsberg, Holmestrand og Færder bidratt på klinikken.

- Vi er stolte av det vi har fått til, og gjennom å samarbeide ble det lettere å finne løsninger som både er robuste og fleksible. Vi må være rustet for lokale utbrudd og stort testbehov, men samtidig være forberedt på at det enkelte dager kan være ganske stille, sier kommunalsjef for mestring og helse og Tønsberg kommune, Mette Vikan Andersen.

God testkapasitet

Testkapasiteten på luftveisklinikken er god. I snitt blir om lag 240 personer testet hver dag, og i perioder har klinikken stått for 7,5 % av den totale testingen i Norge. Den totale kapasiteten ligger på opp mot 450 tester daglig.

- De ansatte har høy kompetanse, og de gjør og har gjort en kjempejobb. Alt har fungert egentlig bra, med unntak av telefonsystemet som ikke har tålt den store pågangen vi har hatt til tider. Dermed er det dessverre noen som har hatt problemer med å nå igjennom, sier Vikan Andersen.

Når er det også mulig for innbyggere som har behov for å bli testet å registrere seg digitalt på kommunenes nettsider.

- Når man registrer seg, vil man få en tilbakemelding fra klinikken med time for testing. Det er beklagelig at mange har hatt problemer med å få tak i oss, men vi tror at den nye løsningen vil bidra til å løse problemet.

Hvem skal testes?

Det er nå stor pågang fra innbyggere som ønsker teste seg. Kommuneoverlege Elin Nordstrand Jakobsen i Færder kommune forteller at alle som selv mistenker at de er smittet av Covid-19, skal få anledning til å teste seg

- Dette gjelder personer med akutt luftveisinfeksjon eller andre symptomer på covid-19, personer som er definert som nærkontakt, og personer som har vært på reise til land med høy smitteforekomst, sier hun.

Tønsberg-kollega Per Kristian Opheim ber folk kun ringe klinikken hvis de skal testes.

- Vi opplever at mange ringer luftveisklinikken med generelle spørsmål om korona. Det er uheldig, fordi vi da får mindre tid til å betjene folk som faktisk skal testes. Derfor ønsker vi at alle som har generelle spørsmål isteden ringer Folkehelseinstituttets informasjonstelefon 815 55 015, sier han.