Vi ønsker alle en god sankthansaften. Husk bålforbudet!

- Noen regndråper kom det, men langt fra nok. Jeg håper våre innbyggere nyter sommerværet og gleder seg over det. For sankthansbål blir det definitivt ikke. Tørken siden mai setter stopper for ild og grill i naturen, sier brannsjef Per Olav Pettersen.

Bilde av brannsjefen ved utent bål - Klikk for stort bildeBrannsjef Per Olav Pettersen VIB

LOV Å GRILLE I EGEN HAGE

Brannsjefen presiserer at det fremdeles er lov å grille i egen hage, samt skolegård, parkeringsplasser og idrettsplasser, så sant disse ikke ligger nær skog og mark. Men som alltid plikter enhver å vise aktsomhet ved gjennomføring av aktivitet som kan føre til brann.

DUG FOR SOLEN

- Etter å ha konsultert meteorologene, i et felles møte med en rekke brannsjefer og DSB onsdag ettermiddag, er min faglige vurdering at fuktigheten kommer til å fordufte i solsteiken. I tillegg har vi temperaturer som er høyere enn normalt. Dermed øker skogbrannfaren, og det ekstraordinære forbudet vil vedvare, sier brannsjefen i Vestfold Interkommunale Brannvesen.

Forbudet blir opprettholdt inntil det kommer vesentlige mengder med nedbør.

EN FARE

- Langt tilbake i tiden tente man bål for å beskytte seg mot onde makter sankthansaften. Sommeren 2023 er faktum motsatt, ild utendørs er en fare. Beskyttelse får vi alle ved å overholde den midlertidige forskriften, avslutter brannsjef Per Olav Pettersen.

Den lokale forskriften mot bruk av ild i kommunene Færder, Tønsberg, Holmestrand og Horten kan du lese her: https://lovdata.no/forskrift/2023-06-16-867

Mer enn 90 kommuner, nær hele Sør-Norge, har vedtatt midlertidig lokal forskrift mot bruk av ild. På lovdata.no har kommuner rundt Oslofjorden, ned sørlandskysten og opp Vestlandet til Bergen publisert lokal forskrift per 22.juni kl.09:

Færder, Holmestrand, Horten, Tønsberg, Sandefjord, Larvik, Kongsberg, Ringerike, Hole, Nore og Uvdal, Nissedal, Flesberg, Rollag, Fyresdal, Tokke, Vinje, Seljord, Kviteseid, Notodden, Nome, Midt-Telemark, Bamble, Drangedal, Kragerø, Porsgrunn, Siljan, Skien, Drammen, Lier, Øvre Eiker, Krødsherad, Sigdal, Modum, Hol, Halden, Fredrikstad, Hvaler, Sarpsborg, Moss, Råde, Rakkestad, Aremark, Våler, Vestby, Indre Østfold, Marker, Skiptvet, Enebakk, Frogn, Nesodden, Nordre Follo, Ås, Jevnaker, Arendal, Tvedestrand, Risør, Gjerstad, Vegårshei, Åmli, Froland, Asker, Bærum, Oslo, Lillestrøm, Rælingen, Nittedal, Lørenskog, Stavanger, Sandnes, Kvitsøy, Randaberg, Sola, Strand, Klepp, Time og Gjesdal, Bjerkreim, Eigersund, Hjelmeland, Hå, Bergen, Ullensvang, Vaksdal, Samnanger, Osterøy, Askøy, Alver, Austerheim og Modalen.

(Kilde www.lovdata.no)