- Vil ha reell klimaeffekt

- Vi har funnet frem til satsinger som vil gi reelle utslippskutt, sier klimarådgiver Hanna Fossen-Thaugland i Tønsberg kommune. Kommunen har fått støtte fra Miljødirektoratets Klimasats-ordning til seks konkrete prosjekter.Klimarådgiver Hanna Fossen-Thaugland tror klimasatsingene i Tønsberg vil ha effekt.

Aldri har flere kommuner søkt om støtte fra Miljødirektoratets Klimasats-ordning. Likevel fikk Tønsberg kommune støtte til seks konkrete prosjekter da midlene ble delt ut i sommer.

- Vi er den kommunen i Vestfold og Telemark som fikk støtte til flest prosjekter, og det viser at vi har klart å finne satsinger som direktoratet tror vil føre til reelle utslippskutt. Flere av prosjektene kan også ha overføringsverdi til andre kommuner, og det er jo litt stas hvis Tønsberg kan bli en foregangskommune i kampen mot klimagassutslipp, sier Hanna Fossen-Thaugland.

Kommunen får tilskudd på til sammen 4,5 millioner kroner til de seks prosjektene.

Sykkelbyen

En av satsingene kommunen har får støtte til, er innkjøp av el-sykler som innbyggerne skal få låne gratis.

- Tanken er at flere skal få muligheten til å prøve el-sykkel, og at flere dermed vil skaffe seg sin egen og velge sykkel fremfor bil. Vi er i gang med anskaffelsen av el-syklene, og jobber med å finne ut hvordan utlånsordningen skal organiseres, sier Fossen-Thaugland.

Det jobbes samtidig med å legge bedre til rette for de som velger sykkel fremfor bil.

- Når den nye Presterødbakken åpner i oktober, vil det bli med et nytt sykkelfelt som gjør veien bedre og tryggere for syklister. Snart får vi også bedre og tryggere sykkelparkering i sentrum, sier hun.

Et annet prosjekt som får støtte, er en kartlegging av hvordan innbyggerne i Tønsberg forflytter seg i den nye kommunen.

- Vi trenger mer kunnskap om folks reisevaner i egen kommune, og vil nå gjennomføre en reisevaneundersøkelse i Tønsberg. Slik kunnskap er viktig når vi skal planlegge klimavennlige mobilitetsløsninger og utviklingen av fremtidige bo- og næringsarealer i kommunen, sier Fossen-Thaugland.

Tiltak i landbruket

Tønsberg er en viktig landbrukskommune, og en av landets viktigste matkommuner. Men i tillegg til at landbruket bidrar med mat, har næringen også et stort potensiale når det gjelder å binde CO2.

- Landbruket i Tønsberg har potensiale til å binde opp ca. 13.000 tonn CO2 årlig, men da trengs det kunnskap om hvordan dette gjøres. Vi ønsker å gi bønder i kommunen veiledning om dyrkningsmetoder som gir karbonbinding i jord, og dette er ett av prosjektene vi har fått tilskudd til, sier Fossen-Thaugland.

Maritim satsing

Prosjektene retter seg også inn mot utslippskutt på sjøen. Kommunen har blant annet fått støtte til å utrede muligheten for å kjøpe inn fossilfri båt til Skjærgårdstjenesten.

- Skjærgårdstjenestene både i Vestfold og andre steder i landet bruker i dag dieselbåter, og det finnes for øyeblikket ingen alternativer til dieselmotoren. Skjærgårdstjenesten vår jobber i et nasjonalparkområde med sårbar natur, og vi har fått midler til å utrede om det kan være mulig å gå over til arbeidsbåter med fossilfri motor. Hvis dette viser seg å være mulig, kan det få betydning også andre steder i landet, sier Fossen-Thaugland.

Kommunen har også fått tilskudd til innkjøp av ny elektrisk ferje mellom Husvik og Husøy, men det er likevel usikkert om det blir en ny, elektrisk Ole IV.

- Det handler om at kostnaden ved innkjøp er langt høyere enn det vi har fått i tilskudd, og at det også er snakk om relativt høye driftskostnader. I omstillingsprosjektet «Handlingsrom 2024» er det foreslått å kutte dette prosjektet, og dette skal politikerne ta stilling til når «Handlingsrom 2024» skal behandles i kommunestyret 9. september.

Effektivisere – og kutte utslipp?

Det siste prosjektet kommunen får støtte til, er et forprosjekt for å kartlegge effektiviseringstiltak i kommunen som også kan redusere utslipp.

- Kommunen er kontinuerlig i omstilling, og man finner stadig nye måter å løse ulike oppgaver på. Nå ønsker vi å kartlegge klimaavtrykket av vårt eget arbeid i kommunen, og synliggjøre muligheten for både å effektivisere og samtidig kutte utslipp. Det kan for eksempel dreie seg om effektivisering av transport, eller økt bruk av digitale løsninger for å redusere antall reiser, sier Fossen-Thaugland.

Målet er at politikere og andre som tar beslutninger i kommunen skal ha kunnskap om klimaeffekten ved de ulike alternativene.

- Når politikerne behandler en sak, får de kjennskap til de økonomiske konsekvensene av de ulike alternativene. Vi vil at de også skal få kunnskap om klimaeffekten, sier hun.

Dette er prosjektene som har fått støtte:

• Båt til Skjærgårdstjenesten
  • Anskaffelse av el-ferge