- Ikke sett bort sykkelen i vinter

- Det er ingen grunn til å sette bort sykkelen selv om det går mot vinter, sier ordfører Anne Rygh Pedersen. Hun håper flere vil prøve ut vintersykling i år, og nå kan du være med i trekningen av 20 par vinterdekk til sykkel og fire sykkeljakker med refleks.   Ordfører Anne Rygh Pedersen og klimarådgiver Hanna Fossen-Thaugland

Det er mange som sykler til jobb, men kun 10 prosent sykler hele året. Nå er Tønsberg kommune med i en kampanje for å få flere til å velge sykkelen – også i vinter.

- Det er jo generelt god folkehelse i det å være i aktivitet, og akkurat i år håper vi at flest mulig vil sykle også gjennom vinteren. For å unngå smittespredning vil vi helst unngå overfylte busser og for stort press på kollektivtrafikken. Derfor er det flott om flest mulig velger andre transportløsninger, og da kan sykkelen være et veldig godt alternativ, sier Rygh Pedersen.

Vinn vinterdekk og sykkeljakke

For noen kan det virke skummelt å sykle på vinterføre, men med riktig utstyr går det greit selv om det er både mørkt og glatt. Nå gir kommunen i samarbeid med ReTyre bort 20 par vinterdekk til sykkel og fire sykkeljakker med refleks til deg som vil teste vintersykling!

Legg ut et bilde av deg selv på Instagram med #piggpåsykkel og #tonsbergkommune innen mandag 2. november, og vær med i trekningen!

Dekkene passer til sykler med dekkstørrelse 42-622/28*1,6, og det må være god klaring mellom dekket, gaffel og skjerm. Jakkene leveres i valgfri størrelse.

Møt opp 5. november!

Du som er interessert i vintersykling kan møte opp på Farmannstorvet torsdag 5. november kl. 10.00-14.00.

Da vil sykkelmekanikere fra Skaperverket tilby gratis vintersjekk av sykkel og påmontering av vinterdekk så langt kapasiteten rekker. Du kan også få kaffe og refleks, og SafeBikely vil demonstrere de låsbare sykkelskapene som Tønsberg kommune har kjøpt inn og plassert ut på Farmannstorvet og i Nedre Langgate.

- Sykkelparkeringen i sentrum er et tiltak for å legge bedre til rette for syklister. Mange har kostbare sykler, og særlig nå på høsten og vinteren er det fint å vite at syklene står parkert både trygt og tørt når man skal til byen, sier klimarådgiver i Tønsberg kommune, Hanna Fossen-Thaugland.

Les mer om sykkelparkeringen her!

Fordelene med helårssykling

• Klima — Å velge bort bilen reduserer miljøutslipp og medvirker til en grønnere klode
  • Godt for helsa — Sykling øker utholdenheten, styrker immunforsvaret og øker forbrenningen i kroppen
  • En god start på dagen — Sykling øker serotoninnivået i kroppen, og det kommer godt med I vintermørket!
  • Multitasking — trening kombinert med transport er tidsbesparende i en hektisk hverdag!
  • Økonomisk — Ved å sykle hver dag slipper man drivstoffutgifter og bomavgifter.
  • Godt humør — Med sykling kommer nye og uante muligheter.
  • Trygt – Du slipper unødvendig eksponering mot folkemengder