Kortere behandlingstid når man søker om skjenkebevilling

Kari-Anne Okkenhaug viser frem det nye søknadsskjemaet om skjenkebevilling - Klikk for stort bildeKari-Anne Okkenhaug viser frem kommunens nye søknadsskjema.

Søknaden om skjenkebevilling til enkeltanledninger vil få automatisk vedtak. Det sparer kommunen for arbeid og søkeren for ventetid.

Når man tidligere har brukt Tønsberg kommunes digitale skjema for å søke om skjenkebevilling til en enkeltanledning, har en saksbehandler blitt nødt til å kikke igjennom søknaden og vurdere om den kvalifiserer for godkjenning. Heretter blir denne prosessen automatisk.

– Da får man svar veldig mye fortere, og kommunen sparer en del ressurser.

Det sier Kari-Anne Okkenhaug som er stabsleder i kultur- og samfunnsutvikling. Hun sier at dette er første skritt på veien mot automatisering i alle søknader som har med skjenkebevilling å gjøre. Det betyr at også restauranter og utesteder kan få raskere godkjenning når de hvert fjerde år skal fornye sin skjenkebevilling.

Enkeltanledning:

Gjelder for arrangement som er åpent for publikum, i lokaler uten skjenkebevilling eller utendørs på et avgrenset område.

Ambulerende skjenkebevilling:

Gjelder for lukkede selskap i et bestemt lokale, for eksempel bryllup, konfirmasjon, jubileum eller liknende.

– Noen ting krever behandling

Men i første omgang er det altså snakk om skjenkebevillinger til enkeltanledninger og ambulerende skjenkebevilling.

Okkenhaug presiserer at søknader som ikke tilfredsstiller kriteriene for automatisk godkjenning fortsatt krever manuell behandling. I tillegg kan man ikke forvente godkjenning dersom man søker samme dag for eksempel.

– Anledningen det søkes skjenkebevillingen til, bør være planlagt og tenkt igjennom i god tid. Gjerne flere uker i forveien, sier hun.

Svar på e-post

Dersom søknaden ikke krever manuell behandling, får søkeren svar på e-post i løpet av kort tid.

– Dette svaret er bevillingen, understreker Okkenhaug.

Slike automatiserte vedtak er nokså nytt i Tønsberg kommune, men det har allerede vært i bruk i andre kommuner.

Søke om skjenkebevilling?  Her finner du skjemaet.